Volvo EX30: Malý velký vůz

AUTO

Volvo EX30: Malý velký vůz
Je to zejména překvapivě vstřícná cenová politika, která dělá z Volva EX30 potenciální elektromobilní hit. Foto: Volvo
9
Panorama
Jan Blažek
Sdílet:

Volvo EX30, které švédská automobilka před pár dny představila, je sice rozměrově malé, ale o to více vynikne smysluplnost jeho poslání. S délkou 4,2 metru je toto nejmenší SUV v portfoliu značky nejen skutečným protikladem chystaného obrovského modelu EX90, ale je hlavně ideální pro městský či příměstský provoz, což je zároveň režim, ve kterém dává elektrický pohon největší smysl. Hned v úvodu se ale sluší říct, že na rozdíl od spousty jiných značek se Volvu povedlo „nezazdít“ svůj produkt příliš vysokou cenovkou, naopak se bude se základní cenou od 869 000 Kč řadit k nejdostupnějším elektromobilům na trhu. Ano, i tak to není vzhledem k rozměrům auta zrovna nejnižší cena, ale na druhou stranu se pohybujeme v prémiovém segmentu a hlavně jak se ukázalo při prezentaci, Volvo na svém novém modelu EX30 ve všech důležitých oblastech nikterak nešetřilo.

Zákazník tedy dostane širokou škálu nejaktuálnějších bezpečnostních a asistenčních systémů, stejně tak technika pohonu je plně srovnatelná s vyspělejšími a výrazně dražšími modely.

Po praktické stránce těží novinka z elektrické platformy, která umožňuje dosáhnout i s rozvorem 2650 mm překvapivé prostornosti, takže třeba kufr má objem solidních 318 litrů. Potěšující je i umístění kol v rozích, z čehož malé SUV těží i po vizuální stránce. Snahu ušetřit kdejakou (švédskou) korunu, lze pak vypozorovat zejména v interiéru, ale designéři se s nelehkým „úsporným“ zadáním poprali se ctí. Až praxe za volantem sice ukáže, jak si řidič vystačí pouze s jedním 12,3palcovým displejem, který je centrální. Tohle není úplně obvyklé řešení, aby rychlost byla zobrazována takto mimo přímý zorný úhel, tím spíše, že head-up displej jako jeden z mála prvků není možné u tohoto auta ani objednat. Stejně tak centrálně umístěné ovladače stahování oken ideově navozují atmosféru vyloženě levných značek. Na stranu druhou však interiér působí podle prvních snímků hodnotně a atraktivně, k čemuž přispívá třeba i prémiově naladěný soundbar relativně nenápadně umístěný pod čelním oknem. Díky tomuto řešení, které sdružuje několik reproduktorů do jednoho celku, se nejen ušetřily kabely a další materiál, ale mimo jiné také prostor ve dveřích.

Po technické stránce budou ve Volvu EX30 použity dva typy akumulátorů. U základního provedení půjde o bateriový pack s kapacitou 51 kWh a technologií LFP (lithium, železo, fosfát), který by měl stačit na dojezd kolem 350 km. Pro městský provoz by tedy měla tato technika v pohodě stačit, pozitivem je pak již zmíněná sympatická startovací cena. Vyšší verze budou mít akumulátor o kapacitě 69 kWh s technologií NMC (lithium, nikl, mangan, kobalt), což by mělo umožnit dojezd až 480 km podle toho, zdali půjde o verzi s pohonem zadních nebo všech kol. Základní verze disponuje dobíjením o výkonu 134 kW, popř. 11 kW z domácího wallboxu, dražší varianty pak umí až 153 kW a dokonce až 22 kW z wallboxu, což není úplně obvyklé.

A aby toho nebylo málo, je Volvo EX30 ve verzi Twin Motor Performance s výkonem 428 koní také nejrychlejším Volvem v aktuální nabídce. Byť má stejně jako ostatní modely maximálku omezenou na 180 km/h (to u takového auta asi nikomu vadit nebude), tak dokáže ve své vrcholné specifikaci zrychlit na stovku za pouhých 3,6 sekundy.

Prezentace obsahovala také jedno překvapení. Volvo totiž bude i u tohoto modelu nabízet outdoorovou verzi Cross Country s typickým oplášťováním a atraktivními doplňky. Toto provedení dostane vyšší světlou výšku, speciální terénní pneumatiky a disky kol o průměru 18 či 19 palců. I tohle příjemné rozšíření nabídky pomůže této novince pořádně zčeřit elektromobilní vody nejen u nás, ale i globálně. Vždyť Volvo na model EX30 opravdu hodně sází.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články