Nedostatek pracovníků by pro Ukrajinu mohl být nebezpečnější než samotná válka, píše Bloomberg
EKONOMIKA VÁLEČNÉ UKRAJINY
Nejnovější mobilizace na Ukrajině, která se dotkla i zaměstnanců z výroby, obchodu a služeb, vede k hromadnému úbytku pracovních sil z ukrajinské ekonomiky. To může být nakonec pro válkou zmítanou zemi ještě větší problém, než samotná ruská invaze, píše agentura Bloomberg s tím, že problém se bude ještě prohlubovat.
Bloomberg upozorňuje, že nový mobilizační zákon má doplnit stavy ozbrojených sil Ukrajiny, ale nedostatek práceschopných mužů a žen se podle něj stává zátěží pro velké i malé podniky a počty pracovních sil, odborníků, se ve srovnání s předválečnou úrovní značně snížily.
Viceguvernér Národní banky Ukrajiny Serhijj Nikolajčuk uvedl, že pokles objemu výroby na Ukrajině je způsoben snížením počtu zaměstnanců ve srovnání s rokem 2021. Kromě toho, že více než 6 milionů lidí uteklo před válkou, mezeru ještě prohloubili muži, kteří pracují na černo, aby se vyhnuli odvodu.
Problém se bude jen zhoršovat, jak bude ruská invaze pokračovat a Kyjev bude muset zaplnit mezeru po milionech lidí, kteří buď uprchli ze země, vstoupili do armády nebo zemřeli v boji, píše Bloomberg. Zatímco se ukrajinská armáda snaží udržet frontu, ekonomika země, která ztratila čtvrtinu své produkce, riskuje další oslabení kvůli nedostatku pracovních sil. Ten má za následek prudce rostoucí mzdy, protože zaměstnavatelé se snaží udržet si zbývající zaměstnance.
Vladimir Landa, hlavní ekonom z Kyjevského centra pro ekonomické strategie, říká, že vláda musí přihlížet k potřebám podniků, i když posiluje armádu. "Důvod je prostý: Ukrajina nemá dostatek finančních prostředků, aby výrazně zvýšila počet svých vojáků," uvedl Landa.
Mobilizační legislativa umožňuje podnikům považovaným za klíčové pro ekonomiku vyhradit si pro sebe až 50 % zaměstnanců, kteří podléhají branné povinnosti.
Dochází ale k absurdním situacím, kdy jsou řidiči kamionové nebo autobusové dopravy zastavováni příslušníky mobilizačních úřadů a přímo z vozidel jsou eskortováni do odvodních úřadů. Kamiony nebo autobusy plné lidí jsou nechány napospas někde na silnicích.
Kyjevské metro uvedlo, že sníží počet jedoucích souprav kvůli „výraznému nedostatku“ pracovníků, který se má ještě dál zhoršit. Město Nikolajev už kvůli mobilizaci řidičů omezilo autobusovou dopravu.