Německý autoprůmysl chřadne, další firmy hlásí propuštění. „Hněv mezi lidmi roste,“ zní z odborů
NĚMECKÝ AUTOPRŮMYSL
Autoprůmysl v Německu hlásí další propouštění. Po společnosti Bosch či Thyssenkrupp hlásí propuštění i například dodavatel autoprůmyslu Shaeffler či Continental. Má se jednat o tisíce míst. Jeden z největších odborových svazů IG Metall nevylučuje možnost stávek. Výstražné stávky jsou hlášeny už u Volkswagenu. Informuje například Politico.
Bosch již oznámil zrušení 3 500 pozic, ZF Friedrichshafen zvažuje propuštění nejméně 12 000 zaměstnanců do roku 2030 a Continental plánuje globálně snížit 5 500 pracovních míst. Schaeffler mluví o rušení 3 700 míst celosvětově a 2 800 míst v Německu. Nedávno propouštění oznámil i Ford, který v Evropě zruší 4 000 míst, většinu z nich v Německu. Automobilový sektor, zahrnující i dodavatele, tak čelí masivní restrukturalizaci, která ohrožuje desetitisíce zaměstnanců po celé zemi.
Stejně jako VW oznámil i ocelářský gigant Thyssenkrupp, že do roku 2030 může zrušit až 11 000 pracovních míst.
Odbory v čele s IG Metall, které zastupují zaměstnance automobilového průmyslu, již plánují „varovné stávky“ ve Volkswagenu a hrozí rozsáhlými akcemi, pokud nedojde k dohodě o podmínkách s vedením firem.
„Hněv mezi lidmi roste,“ varoval Thorsten Gröger, hlavní vyjednavač IG Metall. „Potřebujeme konkrétní politická řešení, nikoliv prázdné sliby před volbami.“
Právě za politiky míří část kritiky odborářů, když tento rok kvůli nutným škrtům v rozpočtu zrušili vládní dotace pro elektroauta a poptávka prudce klesla. Ekonomové upozorňují, že do voleb může v autoprůmyslu a navázaném těžkém průmyslu přijít o práci 15 000 lidí. ""Politici neudávají jasný směr, a proto panuje velká nejistota," uvedl Stefan Sauer z institutu Ifo.
Německá vláda prostřednictvím ministra práce Hubertuse Heila uvedla, že připravuje kromě investic také další opatření, například snížení poplatků za elektřinu pro průmysl.