Blíží se konec progresivního kapitalismu? Firmy opouštějí aktivismus DEI a ESG
FIREMNÍ AKTIVISMUS
„Republikáni také kupují tenisky,“ odpověděl někdy v devadesátých letech basketbalový hráč Michael Jordan na otázku, proč se víc politicky neangažuje. Ve své době největší hvězda NBA a tvář firmy Nike, která po něm pojmenovala řadu sportovní obuvi, prokázala velkou dávku pragmatického podnikatelského myšlení. Vždy se našli kritici, kteří měli pocit, že svou apolitičností Jordan nějak selhal. Ten ale stojí za svým. V dokumentárním seriálu Poslední představení potvrdil, že onu větu opravdu řekl, a zopakoval by ji prý znovu.
Jordanovský pragmatismus byl dlouho společnou ideologií velkých nadnárodních firem. Zaujmout vyhraněné politické stanovisko znamenalo naštvat část zákazníků, kteří by se mohli rozhodnout odejít ke konkurenci. Tento étos se ale pomalu začal drolit.
První významnou událostí byl Global Compact Leadership Summit v roce 2004, na kterém tehdejší generální tajemník OSN Kofi Annan vyzval ke změně paradigmatu v uvažování ve vládnutí, byznysu a sociálním aktivismu. Tento summit je považován za počátek hnutí ESG. Environmental, social and governance neboli životní prostředí, sociální oblast a správa věcí veřejných, to měl být nový způsob uvažování o podnikání. Nově firmy neměly být odpovědné pouze svým akcionářům, a tedy soustředit se na generování zisku, ale také „zúčastněným stranám“, jako jsou zaměstnanci, zákazníci a veřejnost. Cílem už nebyly peníze, ale zlepšování světa.
Myšlenka získala na popularitě po finanční krizi v roce 2008. Veřejnost z ní vinila dravé nadnárodní firmy. Přihlášení se k ESG byl jednoduchý způsob, jak ukázat, že vám už nejde pouze o zisk, ale o dobro celé společnosti. Firmy začaly publikovat zprávy o své uhlíkové stopě, podporovat dobročinné projekty, hlásit se k inkluzi, diverzitě a podpoře menšin.
S tím souvisí zrození souvisejícího principu DEI (diversity, equity and inclusion čili rozmanitost, rovnost a začlenění).
Z ESG a DEI se stal velký byznys, kolem kterého se motá nespočet konzultantů, poradenských společností a aktivistů. Staly se základy progresivního kapitalismu, kdy si téměř nemůžete koupit plechovku s nápojem, aniž se na vás vrhne nějaká poučující zpráva. Tak to vypadalo ještě před pár měsíci. Množí se však důkazy, že tento firemní aktivismus dosáhl vrcholu a je na ústupu.
Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.