Hyundai stojí, Volkswagen bez Golfu. Co se děje ve strádajícím autoprůmyslu

AUTOMOBILY 2025

Hyundai stojí, Volkswagen bez Golfu. Co se děje ve strádajícím autoprůmyslu
Prodeje aut, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Evropský automobilový průmysl prochází největší krizí od pandemie. Přestože registrace nových aut mírně rostou, výrobci napříč Evropou hlásí propad zisků, odstávky výroby a nejistotu kolem přechodu na elektromobilitu. V Česku výroba mírně klesla, ale přibylo elektrických aut. Německé automobilky mezitím snižují výhledy a varují před dopady cel, emisních cílů a čínské konkurence.

Výroba v Česku mírně klesla, ale elektromobily zrychlují

Podle Sdružení automobilového průmyslu vyrobily české automobilky za tři čtvrtletí 1 089 416 osobních aut, tedy o 0,7 % méně než před rokem. Září bylo po červnu druhým nejsilnějším měsícem s 135 983 vozy. Produkce elektrických modelů však vzrostla o 103 % na 210 506 vozidel, což znamená 19% podíl na celkové výrobě.

„Překročení hranice milionu vyrobených vozidel a výrobně druhý nejsilnější měsíc letošního roku je v současné situaci jednoznačně úspěchem českého autoprůmyslu,“ uvedl prezident Sdružení Martin Jahn. Od nové vlády podle něj sektor očekává jasnou průmyslovou strategii, podporu technického vzdělávání a stabilní prostředí pro investory.

Škoda Auto jako největší výrobce zvýšila produkci o 4,8 % na 705 393 vozů, z toho 158 831 elektrických (+146 %). Denní produkce ve třetím čtvrtletí poprvé překročila 4000 aut, což je historický rekord.

Jenže Škoda je spíše unikát, a to jak v České republice, tak v rámci padajícího koncernu Volkswagen. Naopak Hyundai v Nošovicích hlásí pokles o 15,6 % – „Důvodem bylo přizpůsobování výroby aktuální poptávce na trhu,“ vysvětluje mluvčí Jan Rodek. Toyota v Kolíně se chystá přejít na plně hybridní výrobu, nový model Aygo X HEV spustí ještě letos.

Co brzdí evropský autoprůmysl

Evropský automobilový trh sice po pandemii znovu roste, přesto zůstává zhruba o tři miliony vozů ročně pod úrovní roku 2019. Výrobci i dodavatelé varují, že kombinace ekonomických, regulačních a geopolitických tlaků začíná být neúnosná.

Hlavní problémy:

  • Slabší poptávka po elektromobilech. Vysoké pořizovací ceny, drahé baterie a chybějící levnější modely brzdí prodeje. Některé automobilky proto přistupují k odstávkám výroby – jako letos Hyundai v Nošovicích.
  • Tvrdé emisní limity EU. Nový strop 93,6 g CO₂/km znamená pokuty 95 eur za každý gram nad limit u každého auta. Firmy omezují spalovací modely, nakupují emisní kredity a zvyšují ceny.
  • Nejasnost kolem zákazu spalovacích motorů po roce 2035. Politické spory o odklad termínu nutí automobilky rozkládat investice mezi spalovací a elektrické technologie, což zvyšuje náklady.
  • Rostoucí konkurence z Číny. Podporované čínské značky prudce expandují – jejich podíl v Evropě už přesáhl 5 %. Některé, jako MG nebo BYD, překonaly v prodejích Audi či Renault.
  • Obchodní cla a geopolitické napětí. USA zavedly 15% clo na evropská auta, EU odpověděla cly na čínské elektromobily. Výsledkem jsou dražší vozy a pokles zisků – u Volkswagenu až o 58 %.
  • Vysoké mzdové a energetické náklady. Evropská výroba je až dvojnásobně dražší než v Asii, což nutí firmy k úsporám a propouštění. VW chce v Německu zrušit 35 tisíc míst, Ford 4000.
  • Krize dodavatelských řetězců. Spor kolem čínského výrobce čipů Nexperia ukázal, jak zranitelná je závislost Evropy na Asii. Podle svazu VDA by přerušení dodávek mohlo „v krátké době vést k zastavení výroby“.

Škoda Auto roste nejrychleji v regionu

Nové výsledky zveřejněné 31. října potvrzují, že největší česká automobilka zůstává v rámci koncernu Volkswagen světlou výjimkou. Škoda Auto zvýšila za tři čtvrtletí celosvětový prodej o 14,1 % na 765 700 aut, z toho 616 300 vozů prodala v Evropě, kde si drží pozici třetí nejprodávanější značky na trhu.

Celkový odbyt prodejním společnostem, zahrnující i další koncernové značky vyráběné v jejích závodech, vzrostl o 7,5 % na 869 700 vozů.

Tržby automobilky stouply o 9,5 % na 22,3 miliardy eur, provozní zisk o 5,4 % na 1,79 miliardy eur a rentabilita se pohybuje okolo 8 %. „Výborné výsledky značky Škoda po devíti měsících dokazují, že naše strategie funguje. Rosteme se ziskem, rychleji elektrifikujeme a expandujeme po celém světě,“ uvedl předseda představenstva Klaus Zellmer.

Na největším trhu v Německu zvýšila Škoda prodej o 9,9 % na 153 800 vozů, v Česku o 9,8 % na 67 700, a ve Spojeném království o 13,4 % na 66 100. V Indii, která tvoří vedle Evropy druhý pilíř odbytu, prodej stoupl o 106 % na 49 400 vozů, zejména díky modelu Kylaq (30 100 dodávek).

Celosvětově dodala Škoda 150 700 elektrifikovaných vozů, jejichž podíl v Evropě dosáhl 24,1 %. Novinka Elroq už má za sebou 60 400 prodejů, modelová řada Enyaq stoupla o 15 % na 58 200 vozů. Nejoblíbenějším modelem zůstává Octavia (142 200 dodávek), následují Kodiaq, Kamiq, Fabia a Karoq.

V září Škoda představila studii městského elektromobilu Epiq a chystá sériovou verzi rodinného SUV Vision 7S a koncept Vision O, který naznačuje elektrickou budoucnost kombi vozů.

Zisky v Německu klesají

Koncern Volkswagen hlásí za první tři čtvrtletí propad provozního zisku o 58 % na 5,4 miliardy eur, přestože prodej aut vzrostl o 1,8 % na 6,6 milionu. Ztrátu ve třetím čtvrtletí (1,3 miliardy eur) způsobila změna strategie Porsche a americká cla.

Luxusní Mercedes-Benz vykázal ve třetím čtvrtletí propad čistého zisku o 31 % na 1,19 miliardy eur. V USA prodala o 17 % méně aut, v Číně o 27 % méně. Celkově se zisk značky snížil o polovinu. Důvodem jsou náklady na restrukturalizaci, pokles poptávky a nová americká cla.

Evropa mezi regulací a realitou

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) varuje, že přechod na bezemisní dopravu neodpovídá ekonomické realitě.
„Splnění přísných cílů pro emise pro roky 2030 a 2035 zkrátka není v dnešním světě proveditelné,“ napsali v srpnu předsedkyni EK Ursule von der Leyenové šéfové ACEA a CLEPA Ola Källenius a Matthias Zink.

Podle Sdružení automobilového průmyslu i manažera Škody Jana Hoffmana bude budoucnost odvětví záviset na zlevnění baterií o 40–50 % a stabilním plánu EU, který umožní dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje. „Bez jasného plánu se investice rozmělní a Evropa ztratí krok,“ řekl Hoffman.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články