Obchody řeší drahé potraviny: zvýší dovoz a budou víc prodávat levné vlastní značky
ZMĚNY NÁKUPNÍHO CHOVÁNÍ
Obchodní řetězce budou na změny nákupního chování spotřebitelů reagovat zvyšováním podílu vlastních značek s nižšími cenami nebo větším zájmem o potraviny z dovozu, které lze při stejné kvalitě nakoupit o 15 až 20 procent levněji než od českých dodavatelů. Na sociální síti X (dříve twitteru) to k úterním údajům Českého statistického úřadu (ČSÚ) o vývoji české ekonomiky uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) Tomáš Prouza. Podle zpřesněného odhadu klesl hrubý domácí produkt ve druhém čtvrtletí meziročně o 0,4 procenta. Oproti prvního čtvrtletí vzrostl o 0,1 procenta.
Pokles ve druhém čtvrtletí byl ovlivněn podle ČSÚ nižšími výdaji na konečnou spotřebu domácností a úbytkem zásob. Podle Prouzy jsou lidé při nákupech stále opatrní a své nákupy omezují ze strachu z inflace v minulých měsících.
Poznamenal, že cenová hladina stagnuje a u zboží, kde je dostatek konkurence i ze zahraničí, ceny klesají. "Stále více zákazníků nakupuje selektivně téměř výhradně ve slevách, snižuje se věrnost konkrétní značce obchodu a roste podíl slevových akcí," uvedl. Podle SOCR ČR se v ČR prodá ve slevách asi 60 procent potravin.
Prouza také uvedl, že na vysoce konkurenčním trhu v ČR budou obchodníci reagovat také zaváděním nových slev a cenových konceptů. Budou také zvyšovat podíl vlastních značek s nižšími cenami.
Na zvyšující se podíl těchto značek na pultech obchodů již dříve upozornil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Uvedl, že se obchodní řetězce svými značkami stávají konkurenty běžných výrobců a mají možnost rozhodovat o výši marží i umístění na pultech obchodů. V ČR má je to například značka Jarmark Kaufland, Clever v obchodech Billa nebo Pilos, Pikok nebo Argus v řetězci Lidl. Na obratech řetězců přesahuje zpravidla 20 procent, například v Tescu je to asi 35 procent. V Lidlu tvoří až 75 procent sortimentu, firma jich má v nabídce více než 200.
ÚOHS uvedl, že rostoucí podíl privátních značek zaznamenal úřad u čerstvého mléka, kde je nyní poměr 75 procent vlastních značek vůči 25 procentům takzvaně brandových produktů, tedy značek výrobců potravin. U mouky tvoří vlastní značky 80 procent sortimentu.
Strategii obchodníků ohledně privátních značek kritizuje Agrární komora ČR. Již dříve uvedla, že obchodníci postupně snižují objednávky značkových výrobků českých producentů ve prospěch privátních značek, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu a zároveň si dodávkami pro své značky podmiňují odběr tradičních výrobků dodavatelů.