Na stole je dražší jízdné v Praze. Zvednou se pokuty, jinak se moc nezmění, říká Hřib
DOPRAVA V PRAZE
V pondělí proběhne mimořádné jednání Rady hlavního města Prahy, na kterém se znovu otevře téma úprav tarifů Pražské integrované dopravy (PID), tedy podstatné zdražování. To vychází z rozhodnutí Středočeského kraje, který chce od ledna 2026 výrazně zvýšit ceny jízdného ve svých vnějších zónách.
„V pondělí 18. srpna bude mimořádné jednání Rady hl. m. Prahy, kde se bude téma tarifů PID opětovně řešit,“ uvedl mluvčí magistrátu Tadeáš Provazník.
Hřib: Zdražení jednorázových jízdenek v Praze neplánujeme
Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) se většina plánovaných změn týká především Středočeského kraje. „Budu předkládat tisk, ve kterém se pro Pražany příliš nemění, drtivá většina změn se týká Středočeského kraje, které se rozhodlo ve svých vnějších zónách PID zdražit jízdné o 30 procent,“ řekl pro Echo24.
Praha se podle něj chystá upravit pouze dvě položky – valorizovat pokutu za jízdu bez platného dokladu a zdražit speciální linku Airport Express z Hlavního nádraží na letiště Václava Havla. „My jako Piráti se zdražením jednorázových jízdenek nepočítáme. Nyní není vhodný čas pro zdražování již tak drahého života obyvatel Prahy. My máme naopak plán, jak lidem zlevníme život,“ dodal.
Napětí mezi Prahou a krajem i uvnitř koalice
Hřib současně kritizuje postup středočeské rady i části svých koaličních partnerů. „Středočeské radě, ve které sedí jak politici SPOLU a STAN, doporučuji, aby se obrátili na své pražské kolegy a požádali je, aby už neblokovali projednání jimi iniciované změny tarifů jako na minulé radě. Již jsme to mohli odhlasovat toto pondělí, ale radní ze STAN navrhli a prosadili odklad rozhodnutí,“ uvedl.
Podle něj odklad způsobil, že městská firma Operátor ICT (OICT) zatím nemohla začít s technickými úpravami odbavovacího systému. „Zbytečně tak zdrželi naše programátory z OICT, kteří už mohli začít pracovat na úpravách systému. Ostatně i při dalších hlasování v radě SPOLU a STAN pravidelně blokuje financování programátorů v městské společnosti OICT, kteří vyvazují město z nevýhodných historických smluv a ze závislosti na firmách zapletených v kauze Dozimetr,“ dodal Hřib.
Kraj varuje před zpožděním úprav systému
Středočeský kraj má naopak k OICT dlouhodobé výhrady. Krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN) upozornil, že úpravy tarifů mají začít platit od ledna 2026 a půjde o rozsáhlé změny – nové pásmo pro Prahu, zdražení jízdného, zvýhodnění elektronických jízdenek a zavedení dalších zvýhodněných tarifů. Podle Boreckého kraj požádal OICT o realizaci úprav už 23. června letošního roku, ale zatím dostal pouze nabídku na zpracování analýzy.
Hejtmanství navíc kritizuje chybějící funkce aplikace Lítačka, například možnost platby úschovného za kola v cyklověžích či parkovného na některých P+R parkovištích. Proto kraj zvažuje, že by spolu s Prahou a dalšími partnery založil novou společnost, která by provoz odbavovacího systému přímo ovlivňovala.
Dlouhodobě citlivé téma
Debata o zdražování dopravy v metropoli není nová. Již v minulém roce se pražská koalice přela o možné zvýšení ceny ročního kuponu z 3650 korun na dvojnásobek, což Piráti odmítli. Tehdy se střetlo křídlo podporující zdražení MHD s těmi, kdo navrhovali spíše zvýšit ceny parkovného. Diskusi provázely i protesty občanů a ekologických organizací.