Zlom na trhu s ojetými auty: ceny vozů začaly po dlouhé době opět klesat

CENY OJETÝCH VOZŮ

Zlom na trhu s ojetými auty: ceny vozů začaly po dlouhé době opět klesat
Konec zdražování. Aktuálně můžete koupit ojeté vozidlo v průměru i o deset tisíc korun levněji než na jaře. Podle experta ale nemusí nízké ceny vydržet dlouho. Foto: Echo24
1
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Ceny ojetých aut začaly po dlouhé době opět mírně klesat. Zvrat nastal ve druhém čtvrtletí letošního roku, kdy se ceny ojetých vozů snížily oproti prvním třem měsícům roku v průměru o 2,55 procenta. Hlavní důvod zlevňování je, že si prodejci chtějí udržet v letních měsících stabilní odbyt i za cenu nižších marží. Za poklesem cen částečně stojí i stárnutí vozového parku v Česku, kdy stáří vozů dosahuje v průměru 16 let.

Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut se v prvním pololetí meziročně snížila o 3,04 procenta z 296 tisíc na 287 tisíc korun. Uvádí to pravidelný čtvrtletí report společnosti Cebia. Hlad po ojetých autech zvedla koronavirová epidemie, kdy ceny ojetin raketově vzrostly kvůli nedostatku nových vozů a dlouhým čekacím lhůtám souvisejícím s nedostatkem komponentů.

Letos v létě ale začaly ojeté vozy po dlouhé době zase zlevňovat. Nyní můžete koupit ojeté vozidlo v průměru i o deset tisíc korun levněji než na jaře. Podle experta ale nemusí nízké ceny vydržet dlouho. „Důvodem je nižší poptávka v letních měsících, kdy lidé více řeší dovolené a další radovánky než nákup vozidla. Naopak nejlepšími měsíci pro prodejce je květen a září,“ říká ředitel prodeje online autobazaru ZdeKupAuto.cz Karel Nykl.

Ne každý autobazar je ale ochotný v letních měsících slevňovat ze svých marží. „Naším cílem je udržet si náš prodejní standard, kdy chceme vyprodat alespoň 50 procent námi nabízených vozů každý měsíc. A díky letním výprodejům se nám to daří,“ dodává Karel Nykl. Očekává, že v září se poptávka a s ní i marže vrátí u menších autobazarů zase do normálu. Velké bazary naopak na aktivní cenotvorbu nekladou takový důraz.

Další výprodeje se podle prodejců mohou projevit v prosinci. Není však zaručeno, že ceny budou stejné jako v létě, protože auta dlouhodobě zdražují o inflaci.

Mezi ojetými vozy se podle statistik nejčastěji prodávají vozy s naftovým motorem (48,52 procent). Tento trend je ale podle Nykla na ústupu. „Do autobazarů se stále častěji dostávají automobily s benzínovými motory, které byly vyrobeny před třemi až čtyřmi lety a postupně se dostávají do nabídky ojetých vozů.“

První hybridy v bazarech. Elektromobily za rok

Vozy na elektřinu stále tvoří pouze 1,33 procenta trhu s ojetými auty. Loni ve stejném období to bylo ale pouze necelé procento (0,88 procenta). „Zájem o ojeté elektromobily se projeví ve větší míře, když nově prodávané vozy dosáhnou stáří čtyř let a dostanou se do autobazarů. Letos se ale v nabídce začaly objevovat hybridy a plug-in hybridy,“ dodává Nykl s tím, že lidé jsou k těmto pohonům zatím nedůvěřiví, ale po vyzkoušení si je často oblíbí.

Nejčastěji prodávaným plug-in hybridem je letos v nabídce českých autobazarů Škoda Superb iV. V příštím roce by se do nabídky mohla dostat také Škoda Enyaq a další modely elektromobilů.

Prodejci si všímají, že zákazníci autobazarů jsou při pořizování vozů poslední dobou stále vzdělanější a více se zajímají o historii vozu. Nejvíce si obvykle cení vozidel původem z České republiky a s kompletně dohledatelnou historií.

Pokud jde o vozidla se spalovacím motorem, největší zájem je u nás aktuálně o modely Škoda Octavia, Škoda Scala, Škoda Superb, Kodiaq a Karoq nebo Volkswagen Golf a Volkswagen Passat. Dále modely BMW řady 3 a Volvo XC60 a V60.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články