Obavy v Praze. Ve špatném stavu je i Lanový most. Kontrola míří na 110 mostů a lávek
Kontrola Lanového mostu
Praha poslala odborníky prozkoumat stav Lanového mostu na Jižní spojce, oznámil v pondělí primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Most je ve špatném stavu a hrozí to, že na něj bude zakázán vjezd autům nad 12 tun. Zkontrolovány budou také zbylé mosty a lávky v Praze, z toho 110 jich bude prověřeno prioritně. Důvodem kontrol je sobotní pád lávky v Troji, při kterém se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce.
„Vzhledem k tomu, že jsem byl zpraven o tom, že Lanový most není v dobrém stavu, tak jsem tam nechal poslat diagnostiky, aby jej zkontrolovali,“ řekl Dolínek. Pokud by výsledky průzkumu ukázaly, že je most ve špatném stavu, musela by být podle Dolínka částečně omezena doprava. Zakázán by byl zřejmě vjezd autům nad 12 tun.
Město v pondělí také doporučilo, aby byla uzavřena lávka přes Berounku v Radotíně. Je také ve špatném stavu a i ji by měli zkoumat odborníci. Zavřeny budou od 15. prosince také lávky pro pěší na železničním mostě přes Vltavu mezi Podskalím a Smíchovem. V tomto případě jde o dlouhodobě plánovanou uzavírku.
Problémy mají další pražské mosty. Ve velmi špatném stavu je například Libeňský most. V jeho případě město čeká na vyjádření ministerstva kultury, které rozhodne, zda je to památka, či nikoliv. Podle toho město naplánuje jeho opravu. Ve špatném technickém stavu je i Hlávkův most, kde hrozí, že po něm nebudou moci jezdit tramvaje, a rekonstrukci potřebuje také Palackého most z Palackého náměstí na Smíchov.
Vedení Prahy také žádá dočasné odvolání šéfa mostařů v Technické správě komunikací (TSK) Jana Zemánka. Mimo funkci by měl být do konce vyšetřování příčin pádu. Na místě by mohl dočasně vzniknout pontonový most. Lávka, která se zřítila v sobotu, nebyla v dobrém stavu. Příčina pádu je zatím neznámá. Při nehodě utrpěli vážná zranění dva lidé. Další dva vyvázli s pohmožděninami zad.
„TSK je akciová společnost a nese plnou zodpovědnost za správu majetku, kterou si u ní město objednává. Do konce vyšetřování by měl být pověřen vedením týmu mostařů někdo jiný,“ řekl Dolínek. Kdo by měl tým vést, bude záležet na rozhodnutí firmy.
Větší část 260 metrů dlouhé lávky v Troji se propadla do řeky. Zbytky poškozené konstrukce zůstaly na obou pilířích. Na problematický stav stavby z roku 1984 poukazovaly už posudky z minulých let, odborníci ji proto stále sledovali prostřednictvím elektronického monitoringu. Zprávy dostávali na počítač každé dvě minuty. Dvakrát ročně se navíc prováděly prohlídky všech částí. Poslední signál odešel z elektronického monitoringu v sobotu ve 13:16, pak se lávka zřítila.