Příliš velké slevy vyčerpávají rozpočet. Ministerstvo zvažuje zastropování jízdného
Slevy na jízdném
Ministerstvo dopravy zvažuje zafixování nejvyšších cen jízdenek na železnici, z nichž vypočítává slevu pro děti, studenty a důchodce. Důvodem je situace, kdy někteří dopravci zvyšují cenu na výrazně vyšší částky, než je obvyklé a podle premiéra Andreje Babiše (ANO) poskytování slev zneužívají. Řekl to v úterý v Brně na tiskové konferenci na veletrhu Rehaprotex. Za první rok slev, tedy do 30. září, vyplatil stát dopravcům 5,6 miliardy korun.
Dopravci musí dětem, studentům a důchodcům poskytnout slevu 75 procent, ušlé jízdné jim pak stát doplácí. Čím vyšší je tedy cena jízdenky, tím vyšší jsou pak kompenzace ze státního rozpočtu a tím vyšší je zisk dopravce. „Slevy jsme udělali proto, abychom pomohli lidem. Zadal jsem panu ministrovi, aby situaci vyřešil,“ řekl Babiš.
Extrémní případy souvisejí s Leo Expressem, který ve špičce prodává jízdenku z Prahy do Ostravy i za více než 1000 korun. Cestující však ve výsledku jede dokonce zadarmo, protože dopravce cestujícímu jízdné vrací, upozornil dříve server Zdopravy.cz. „Snažíme se domluvit s ministerstvem financí, jak problém vyřešit,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Může jít o omezení ceny jízdenky na konkrétní trasu nebo stanovení maximální výše jízdného na kilometr.
Systém státních slev je pro dopravce obecně přínosný, protože díky němu přibývá cestujících. Nejvíce peněz z celkového balíku dostaly České dráhy, a to 2,5 miliardy korun, což vyplývá z toho, že jsou zdaleka největším dopravcem v Česku.