Čína se bojí špionáže kamerami Tesly. Musk obvinění popírá
MODERNÍ TECHNOLOGIE
Vozy Tesla nemohou v Číně k vojenským objektům. Čínská armáda se totiž obává možné špionáže, protože automobily sbírají přes své kamery a ultrasonické senzory data, nad kterými nemá čínská armáda kontrolu. Vyplývá to z nařízení, jehož text unikl na čínská sociální média. Šéf společnosti Tesla Elon Musk obvinění ze špionáže popřel.
Tesla, podobně jako další automobilky včetně americké General Motors, používá několik malých kamer, které jsou zejména vně automobilu. Pomáhají při parkování a při samořízení vozidla. Většina modelů Tesla má i vnitřní kameru nad středním zpětným zrcátkem.
Musk obavy Číny popírá. „Kdyby Tesla zneužívala svá auta ke špionážním aktivitám v Číně nebo kdekoli jinde, skončili bychom,“ uvedl miliardář. Musk připomněl podobnou kauzu z druhé strany, kdy USA zvažovaly zakázání čínské sociální platformy TikTok kvůli údajnému shromažďování osobních dat a jejich poskytování čínské vládě. „Spousta lidí měla obavy z TikToku, ale myslím si, že to bylo zbytečné. Měli bychom se z toho poučit,“ řekl.
Zdroj deníku South China Morning Post uvedl, že rozhodnutí bylo učiněno už před několika týdny, protože čínští vůdci jsou „silně znepokojeni“.
Tesla, která sídlí ve státě Kalifornie, vyrábí ve svém závodě Gigafactory 3 u Šanghaje auta Model 3 a Model Y. Fakt, že vnitřní kamera monitoruje vůz, výrobce nijak nezastírá. Elon Musk v dubnu 2019 na twitteru uvedl, že kamera byla do aut umístěna od začátku spolupráce s alternativními taxislužbami Uber a Lyft. „V případě, že vám někdo zničí auto, můžete si to ověřit na videu,“ vysvětlil to tehdy šéf automobilky. Od té doby automobilka vnitřní kameru používá na pozorování dobrovolníků – majitelů Tesly, kteří testují funkce samořízení.
Čína, která je největším automobilovým trhem světa, hraje v expanzi Tesly ústřední roli. Při budování závodu u Šanghaje, který byl první zahraniční továrnou automobilky, se Tesla těšila podpoře ze strany čínského státu.
V poslední době se ale vztah mezi Pekingem a Teslou zhoršil. Tamní regulační úřady se zabývají bezpečností a kvalitou vozů Tesly kvůli požárům baterií a přílišnému zrychlování. Automobilka se též musela veřejně omluvit provozovateli čínské státní rozvodné sítě, když se na veřejnost dostalo video, v němž zaměstnanci automobilky poškození vozu zákazníka připisují přetížení sítě.