Stále více cyklistů naráží do otevřených dveří aut. Experti doporučují „holandský úchop“

NEHODY CYKLISTŮ

Stále více cyklistů naráží do otevřených dveří aut. Experti doporučují „holandský úchop“
Narůstá počet srážek cyklistů s dveřmi od aut, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Tragická smrt herečky Wandy Perdelwitzové, která na konci září v Hamburku narazila na kole do otevřených dveří auta, upozornila na téma bezpečnosti cyklistů. Dopravní experti a cyklistické organizace nyní apelují na řidiče, aby používali jednoduchou, ale účinnou techniku známou jako „holandský úchop“, která může podobným nehodám zabránit, o zprávě informuje Die Welt.

Technika holandského úchopu spočívá v tom, že řidič otevírá dveře auta opačnou rukou, než tou, která je blíže ke dveřím. Řidiči by tedy měli otevírat dveře pravou rukou. Tímto pohybem se automaticky otočí trup a hlava, což umožní řidiči či jinému členu posádky lépe zkontrolovat situaci za vozidlem. Cyklisté, kteří by jinak mohli být přehlédnuti, jsou tak lépe viditelní.

Nárust nehod potvrzuje i Dirk Lau, mluvčí německého cyklistického klubu ADFC v Hamburku: „Počet nehod, kdy cyklista narazí do právě otevřených dveří auta, v poslední době znatelně roste. Holandský úchop je jednoduchý způsob, jak těmto tragédiím předejít," dodává.

Technika má svůj původ v Nizozemsku, kde byla zavedena již v 70. letech v reakci na vysoký počet vážných dopravních nehod. Dnes je v tamní dopravní výchově běžnou součástí výuky.

Kromě tohoto opatření odborníci požadují i strukturální změny ve městech. „Cyklostezky musí být jasně odděleny od silnic a parkovacích pruhů,“ zdůrazňuje mluvčí ADFC. Zástupci Verkehrsclub Deutschland (VCD) pak vyzývají k větším odstupům mezi cyklostezkami a zaparkovanými vozidly - ideálně by měly být cyklopruhy vedeny alespoň metr od parkujících aut.

Anika Meenkenová z VCD apeluje, že každá pátá nehoda cyklisty souvisí se stojícími či zaparkovanými vozidly. K tomu přidává i doporučení pro cyklisty samotné: „Pokud je to možné, měli by si udržovat od zaparkovaných vozidel odstup minimálně jeden metr.“ V praxi je to ale často nereálné, zejména kvůli příliš úzkým cyklostezkám.

Organizace ADFC i VCD vyzývá na města, aby vzaly vážně cíl tzv. Vision Zero - tedy nulový počet mrtvých a vážně zraněných v dopravě. Podle expertů toho lze dosáhnout jen vybudováním „infrastruktury, která odpouští chyby“.

Tragédie, která znovu otevřela otázku bezpečnosti cyklistů, se stala 28. září v hamburské čtvrti Rotherbaum. Teprve 41letá německá herečka Wanda Perdelwitzová, známá například z populárního televizního seriálu Großstadtrevier, narazila na kole do právě otevřených dveří dodávky a při pádu utrpěla těžké poranění hlavy. O několik dní později zraněním podlehla v nemocnici.

Perdelwitzová byla známou cyklistkou a podporovatelkou ekologických témat. Osudná nehoda se stala jen čtyři dny po jejím posledním veřejném vystoupení na zahájení filmového festivalu v Hamburku. Zanechala po sobě šestiletého syna, jak uvádí Bild.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články