Soukromý pilot dostal za hašení v Hřensku pokutu. Kupka si vyžádal další informace

POŽÁR V HŘENSKU

Soukromý pilot dostal za hašení v Hřensku pokutu. Kupka si vyžádal další informace
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Foto: ČT24
1
Domov

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) požádal Úřad pro civilní letectví o předložení nezbytných informací v případu soukromého pilota Jiřího Vlka, který dostal pokutu 100.000 korun za to, že bez potřebných povolení podnikl osm letů, jimiž chtěl pomoci s hašením letního požáru v Hřensku. Podle ministra je i v tak kritických situacích s ohledem na míru rizika nezbytné respektovat základní předpisy v leteckém provozu. Kupka to dnes řekl na briefingu po návratu části vlády z Kyjeva.

Rozhodnutí o udělené pokutě Úřadem pro civilní letectví zveřejnil pilot na svém facebooku. Úřad ve svém stanovisku poznamenal, že pilot provedl sérii osmi letů v rozporu s pravidly při zásahu integrovaného záchranného systému v Hřensku.

"Jedná se o provoz s nutným zvláštním výcvikem, postupy pro specifickou vysoce rizikovou činnost atd., nejedná se tedy o pouhé byrokratické překážky," uvedl úřad. Dále konstatoval, že sice zohledňuje veřejný zájem, nemůže ale přehlížet porušování pravidel stanovených českým právním řádem. "V určitých situacích proto musí pravidla i vymáhat, aby zajistil bezpečnost osob a majetku ve vzduchu a na zemi," doplnil.

Vlk webu iROZHLAS.cz sdělil, že hasiči o pomoc požádali a vše bylo koordinováno profesionálně, přičemž létal v policejní formaci pod vedením šéfa pilotního oddělení Letecké služby policie.

"Nebudeme postupovat jenom formálně. Pokládám za důležité zhodnotit i míru potřebnosti zákroku. Je ale jasné, že i v tak kritických situacích je s ohledem na míru rizika nezbytné respektovat základní předpisy v leteckém provozu," řekl dnes Kupka. Věří, že se najde rozumné řešení zohledňující míru potřebnosti zásahu.

Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) doplnil, že při požáru sice byla potřeba každá ruka a každý kus techniky, provoz nad Hřenskem byl ale velmi komplikovaný. "Létaly vrtulníky na německé i české straně. Bylo improvizovaně zřízeno jakési velení leteckého provozu, které předcházelo tomu, aby nedošlo k nějaké tragédii," uvedl.

Pilot byl podle něj jedním z prvních, kdo na místě s technikou byli. V tomto smyslu mu patří poděkování, řekl Rakušan. "Ale nějaké základní, elementární postupy v leteckém provozu musí být dodržovány," dodal.

Generální ředitel Hasičského záchranného sboru Vladimír Vlček pro iROZHLAS.cz uvedl, že Úřad pro civilní letectví jednal zkratkovitě. Měl si podle něj nejdřív vyžádat stanovisko hasičů. "Domnívám se, že ten postup byl principiálně špatný. Samozřejmě se s tím v žádném případě nedá souhlasit," řekl webu Vlček.

Požár v Českém Švýcarsku se podařilo hasičům uhasit po 20 dnech. Oheň zasáhl plochu přesahující 1000 hektarů. Policie vyšetřuje událost jako obecné ohrožení.