Škoda dodá do Chemnitzu tramvaje za miliardu
Nové tramvaje do chemnitzu
Skupina Škoda Transportation ve středu představila v německém Chemnitzu (Saské Kamenici) první ze 14 tramvají ForCity Classic pro tamní dopravní podnik. Za tramvaje podnik zaplatí zhruba 950 milionů korun. V nízkopodlažní tramvaji ForCity Classic se tam první cestující svezou ve zkušebním provozu na jaře příštího roku, celá flotila bude v Německu do léta 2019, uvedl předseda představenstva a generální ředitel Škody Transportation Petr Brzezina.
„Tramvaj je navržena v duchu představ o budoucnosti této dopravy. První vůz teď zahajuje několikaměsíční náročné typové zkoušky v Chemnitzu,“ uvedl.
Škodovka už tam v roce 2012 vozila cestující pražskou tramvají ForCity Alfa. „Tehdejší testovací provoz byl vyhodnocen velice úspěšně a stal se základem pro naši později úspěšnou nabídku,“ řekl viceprezident skupiny pro obchod Zdeněk Majer. Škoda Transportation vyhrála tendr v roce 2016. „Představujeme tramvaj plnou inovací, za něž považujeme stoprocentní nízkopodlažnost bez ramp, bezpřevodovkový pohon s motory s permanentními magnety v kombinaci se vzduchovým vypružením,“ uvedl.
Tramvaje pro dopravní podnik v Chemnitzu (CVAG) mají kapacitu 281 cestujících, z toho 64 sedících. Budou mít dva velké prostory pro čtyři invalidní vozíky, dětské kočárky, nebo šest kol. Tramvaj dlouhá 31,4 metru a široká 2,65 metru má informační systém i pro zrakově postižené. Její maximální rychlost je 80 kilometrů za hodinu, ale v Chemnitzu je omezena na 60 kilometrů za hodinu.
„Kvalitní jízdní vlastnosti i při nepřízni počasí zajistí stoprocentní adheze (přilnavost, každé kolo pohání motor bez převodovky). Skříň vozu je vyrobena z nerezové oceli s pevností pro příměstská vozidla. Vozy mají novou generaci elektrického pohonu, vyrobeného také ve Škodovce,“ řekl hlavní projektant Jaroslav Kulhánek.
Škoda Transportation také letos v červnu zvítězila v tendru na 80 tramvají, které budou jezdit mezi německými městy Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. První vozidla tam budou nasazena do provozu začátkem roku 2021. Součástí kontraktu je také opce na dalších 34 vozů. Celková hodnota dodávky včetně opcí činí téměř deset miliard korun.
Škodovka dále vyrobila pro německé dráhy Deutsche Bahn Regio šest vysokokapacitních dvoupodlažních souprav včetně šesti lokomotiv. Soupravy jsou určeny pro provoz na nejvýznamnější bavorské trati Norimberk – Ingolstadt – Mnichov. Od jara začnou nahrazovat staré jednotky InterCity. Celá flotila vyjede v červnu 2019.
Škoda Transportation
Mezi výrobky Škody Transportation patří především nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy, ale i řídící a pohonné systémy pro dopravní systémy. Škoda Transportation má několik dceřiných společností v České republice například společnosti Škoda Electric, Škoda Vagonka nebo Pars nova. Další firmy jsou ale i v Německu, Finsku, Maďarsku a Rusku.
Ve svých společnostech v České republice zaměstnává více než pět tisíc lidí. Do výzkumu a vývoje investovala společnost za poslední 3 roky přes 3 miliardy korun.