„Neexistuje noční život, autobusy jezdí prázdné.“ Ředitel DPP chce omezit noční spoje
PRAŽSKÁ MHD
Generální ředitel pražského Dopravního podniku Petr Witowski navrhuje kvůli úsporám omezit večerní spoje po Praze. „Nemusí být taková intenzita nočních spojů, protože neexistuje žádný noční život,“ uvedl Witowski v rozhovoru pro aktuálně.cz O omezení MHD mluví městská rada již nějakou dobu.
Pražský dopravní podnik se kvůli koronaviru potýká s půlmiliardovým výpadkem na který musí reagovat. Na konci června využívalo pražskou hromadnou dopravu zhruba pouze 62-65 % cestujících oproti stavu s předchozím rokem. Psali jsme o tom zde. Ke konci srpna byly podle Witowského meziroční výpadky příjmů kolem 790 milionů korun a do konce roku počítá DPP s tím, že se tento propad vyšplhá až na 1,2 miliardy.
Za tyto ztráty mohou hlavně propady prodeje jednorázového jízdného. Podle šéfa dopravního podniku se lidé bojí jezdit veřejnou dopravou. Vadí mu, když se straší tím, že je cestování v MHD nebezpečné. „Lidé se do MHD opravdu bát nastoupit nemusí. Jednak je tam spousta místa a jednak se nikde ve světě neprokázala přímá souvislost mezi cestováním MHD a nákazou koronavirem,“ řekl v rozhovoru pro aktualně.cz.
DPP bude pravděpodobně škrtat některé noční spoje. „Naši zaměstnanci v mnoha případech jezdí téměř prázdným autobusem a vozí vítr. To je ta optimalizace, o které mluvím. Rozhodně ale neplánujeme rušit spoje tak, aby nějaká část Prahy zůstala bez spojení,“ řekl ředitel Witowski.
Praha také zvažuje zdražení ročních kupónů i jednorázové jízdenky na MHD. Původní nápad zdražit roční kupón na 5 500 korun však naštval veřejnost a rozhádal pražskou koalici. Zdražení roční jízdenky o 365 korun každý rok navrhla Praha sobě, primátor Zdeněk Hřib (Piráti) však po kritice chtěl kupón naopak zlevnit na zhruba 400 korun. Psal jsme o tom zde.
Zdražení jízdného je podle Witowského čistě politická věc, Pražané však jezdí v porovnání s ostatními městy levně. „Roční kupon tady stojí 3650 korun. Když se podíváte jinam do Evropy, je tam přitom často úhrada od cestujících kolem 50 procent a někde i více. Ale stačí, když si to srovnáte s Brnem, Ostravou a dnes už i s Plzní, kde došlo ke zdražení ročního kuponu. Praha je bezkonkurenčně nejlevnější, a to přesto, že má nejrozvinutější infrastrukturu.“