Lexus LS: Když už nemusíte spěchat
Lexus LS
První Lexus LS byl představen před 28 lety a už ve své době ohromil zákazníky příkladnou kvalitou, velmi tichým a kultivovaným chodem a dalšími přednostmi, které ani tehdy nebyly ve třídě běžné. Nyní na scénu přichází generace pátá.
Lexus LS byl od začátku vlajkovou lodí, nesoucí v sobě poselství o filozofii celé značky. Vždy se zaměřoval na bezkonkurenční úroveň komfortu na palubě, na pohodlí posádky, výjimečné dílenské zpracování a kvalitu. Ostatně i továrna, v níž Lexusy LS do současnosti vznikají, je bezprašná a vykazuje jen minimální chybovost.
Co může současná pátá generace nabídnout? Jako první určitě zaujme svým jedinečným designem – Lexus ukazuje, že už je sebevědomý a jde skutečně vlastní cestou. Zejména přední část vozu s úzkými světlomety a rozměrnou maskou chladiče je nepřehlédnutelná a jedinečná. Boční profil dlouhého sedanu (nabízeného s jednou délkou rozvoru) vypadá elegantně a mohutně. Současné LS rozhodně není konvenční a určitě se nesnaží zalíbit konzervativním způsobem, jako to dělalo první LS 400, jež bylo zřetelně inspirováno tehdejším Mercedesem třídy S. Je potěšitelné, že se značka vyvinula a nyní má svou vlastní, velmi snadno rozeznatelnou tvář.
Jedinečná palubní deska
Když už máte tu možnost, určitě se nechte zlákat do interiéru. Filozofie omotenashi, jež vyjadřuje tradiční japonskou pohostinnost, si vás velmi rychle získá. O tom, že vrcholný model musí být kvalitní a luxusní, není třeba polemizovat, ale Lexus se odvážil mnohem víc než tradiční evropské značky, a to zejména stran tvaru a zpracování palubní desky. Ta je skutečně jedinečná, bohatě tvarovaná a pokrytá nejkvalitnější kůží. Vybrat si můžete z dlouhé řady možností. Nechybějí dekorativní lišty, ozdobné plochy (dřevěné, dýhové či gravírované laserem) a vůbec je tam mnoho krásně zpracovaných detailů. Interiér Lexusu LS si vás získá okamžitě.
Jakmile se usadíte do voňavé kůže a nastavíte sedadlo v nekonečnu směrů a možností, doporučuji spustit masáž. V takovém případě je ale ideální sedět vzadu, protože tam se vám dostane největší péče. Zapněte audiosystém Mark Levinson s reproduktory ve střeše – v LS se nejlépe poslouchá klasická hudba – a můžete vyrazit. V LS jste doslova obklopeni kůží, dřevem, alcantarou, hliníkem a dalšími vybranými materiály, zpracovanými na nejvyšší možné úrovni. Budete si připadat jako v japonské zahradě – pestré, exotické a jedinečné. Vnitřní prostor bych neoznačil za vzdušný a vzadu není tolik prostoru jako v prodloužené řadě 7, ale v LS budete mít zcela jiný, uklidňující pocit. Lexus LS vás nebude v žádném případě nutit k ostřejší jízdě. Ačkoli má režimy Sport a Sport+, nejlépe se s ním cestuje v komfortním nastavení. Rozhodně to tedy platí v případě testovaného vozu, který nese označení 500h. To znamená, že zde pracuje hybridní pohonné ústrojí Multi Stage Hybrid sestávající z benzinového šestiválce o objemu 3,5 litru a speciální desetistupňové převodovky, která v sobě kromě dvou elektromotorů integruje ještě něco navíc. Je zajímavá z toho důvodu, že využívá služeb převodovky s proměnným převodem CVT a čtyřstupňového automatu. Tyto dvě převodovky jsou vzájemně propojeny a nabízejí dohromady deset rychlostí. Je samozřejmostí, že elektromotory pracují zároveň jako generátory a v určitých situacích dobíjejí baterie umístěné vzadu. Celkový výkon soustavy činí 359 k, točivý moment dosahuje hodnoty 500 Nm. Při hmotnosti 2280 kg to znamená zrychlení na 100 km/h za pouhých 5,5 s a maximální rychlost typicky omezenou na 250 km/h. Fungování vícestupňového hybridu je velmi hladké a nerušivé – převodovka řadí rychle, malinké zaváhání se dostavuje pouze při kick-downu. Zatímco elektromotory jsou víceméně tiché, benzinový šestiválec má lehce syntetický zvuk, který se ještě zesílí v režimu Sport – další důvod, proč ostřejší režim vynechat.
Propracované odhlučnění
Vzduchový podvozek je velmi sebevědomý a odhlučnění tak propracované, že jízdu po nerovnostech zaznamenáte pouze zrakem, ale ve většině případů nikoli tělem. Lexus měl už od první generace hezky tuhé a přesné řízení a současné LS se tohoto trendu drží. Velký sedan o délce 5235 mm se tak velmi příjemně řídí, a ačkoli je ohromný, rychle si zvykám na to, kolik prostoru na silnici zabírá. Nemusím dodávat, že s komfortním podvozkem korespondují i citlivě nastavené brzdy. LS je samozřejmě nositelem nejnovějších technologií. Nabízí velkou armádu bezpečnostních a komfortních prvků a umožňuje částečně autonomní jízdu s držením v pruzích, zásahy do řízení i brzd. Vše funguje relativně přirozeně, a to dokonce i v oblasti ovládání tlačítky na volantu. LS je snad první auto, kde mi nevadil ohromný head-up displej, dokonce jsem jej ani nevypínal. A to je co říct. Horší je to s ovládáním všeho ostatního – tedy audia, navigace, sedadel, klimatizace a dalších komfortně-zábavních funkcí. Lexus jde svou vlastní cestou a nic nekopíruje, čehož si vážím, ale v případě systému s dotekovou „myškou“ se klidně mohl vzdát pokusů a raději vymyslet něco logického a přehledného, jako to umějí Němci. Ovládací systém je složitý, nelogický a trvá dlouho, než si na něj zvyknete. V tomto ohledu je konkurence skutečně dál…
Lexus nabízí dvě verze LS, hybridní 500h a 500, který pohání nový dvakrát přeplňovaný šestiválec o výkonu 421 koní. Na něj se těším, protože bude dynamicky zajímavější než hybrid, který zrychluje sebevědomě do nějakých 160 km/h, ale poté už je dynamika slabší. Jenže hybridní verze dává smysl i z jiného důvodu – je úsporná. Vůz jezdí po městě na elektřinu, často vypíná motor a výsledkem je, že při normální jízdě (v zimních mrazech a se zimními pneumatikami) spotřebuje kolem 10 l / 100 km. A to je skvělý výsledek. Při dynamičtější jízdě si řekne o 14 l / 100 km, což je také velmi dobrá hodnota. Obě verze Lexusu LS mají pohon všech kol a stojí stejně. Za základní, již velmi bohatě vybavenou verzi Elegance zaplatíte 2 900 000 Kč, vrcholná Superior stojí 3 800 000 Kč. Jednoduché členění výbav zajišťuje, že se neutopíte v příplatkových prvcích, což vám u německé konkurence reálně hrozí. Lexus LS není v rámci třídy drahým vozem.
V této třídě zákazníci slyší na nejmodernější technologie. Lexus sice nenabízí ovládání gesty, ale zase má 24palcový (!) plně barevný head-up displej, který zobrazuje vše důležité. Bezpečnostních systémů směřujícím k autonomnímu řízení je bezpočet. Lexus sebevědomě jezdí v jízdních pruzích, korekce probíhají zásahy do řízení. Adaptivní tempomat citlivě zpomaluje před překážkou a zároveň se snadno rozjíždí, jakmile je cesta volná. Velmi zajímavý je systém pro rozpoznávání chodců s intuitivní funkcí, který na head-up displeji upozorní na chodce, a dokonce zřetelně zvýrazní i směr jeho pohybu. Praktická funkce, která přispívá k bezpečnosti pohybu, je do celého konceptu začleněna velmi nerušivě.
Plusy:
Komfort interiéru, kvalita, atmosféra, hospodárnost provozu
Minusy:
Ovládání palubního menu, chybějící osmiválec
Verdikt:
Lexus LS je jedinečné auto. Nenabízí naftovou verzi, ale bohužel ani osmiválec. Jde si svou cestou a do boje proti zavedeným značkám (které u nás v této třídě prodají mnohem víc vozidel) nastupuje svou jedinečnou atmosférou, komfortem, zpracováním a odlišností. Toho si vážím. Hybridní ústrojí funguje velmi hladce a provoz je hospodárný. Lexus LS je auto pro ty, kteří už nemusejí spěchat, do cíle dojíždějí zrelaxovaní a svému okolí ukazují vlastní individualitu.