Americká válka na internetu. Jak sociální sítě ovlivňují volby v USA
ECHOPRIME
Od doby, kdy byla lidem dána možnost spolurozhodovat o svém osudu, snažili se je ovlivňovat ti, kteří se ucházeli o jejich přízeň. Již Perikles pronášel plamenné řeči, aby získal podporu athénských občanů. S rozvojem nových technologií se měnil i způsob oslovení voličů. S masovým rozvojem tisku si strany pořizovaly vlastní noviny, nacisté podporovali vývoj levných rozhlasových přijímačů, aby mohli šířit svoji propagandu do každého domu.
Minimálně od roku 1960 byla za královnu politických kampaní považována televize. Tehdy mladě a energicky působící John F. Kennedy zvítězil v televizní debatě nad upoceným a nemocně vypadajícím Richardem Nixonem. Legenda praví, že ti, kdo debatu sledovali v televizi, si mysleli, že vyhrál Kennedy, posluchači rozhlasu věřili, že vyhrál Nixon. Posledních pár let je však za nejdůležitější médium považován internet, zvlášť sociální sítě. Také boj o jejich kontrolu je součástí nynější americké volební kampaně.
První, kdo v masivním měřítku využil sociální sítě pro volební účely, byl Barack Obama v roce 2008. Dřív to ani příliš nešlo, rok 2008 je také zhruba doba, kdy sociální sítě přestávají být projektem pár studentů pro balení holek (důvod, proč Mark Zuckerberg původně vymyslel Facebook) a začínají být masivně využívány napříč společností.
Obamova kampaň byla první, která dokázala produkovat virální obsah, který se samovolně šířil po internetu, využívala sociální sítě k lokálnímu organizování na místě, Obama jako první díky internetu financoval svou kampaň pomocí mikrotransakcí od individuálních dárců místo od velkých firem a lobbistů. Inovativní kampaní ušetřil až 100 milionů dolarů za televizní reklamy. Není těžké najít řadu článků z té doby, které se rozplývají nad tím, jak geniální virtuální kampaň pomohla mladému a neznámému senátorovi za Illinois porazit nejdřív v primárkách mocnou politickou mašinu Hillary Clintonové a pak rozdrtit Johna McCaina v hlavním utkání.
Celý text si můžete přečíst již nyní na EchoPrime. Nebo v tištěném Týdeníku Echo. Předplatit si jej můžete zde.