Německý autoprůmysl přiznává, že očekává krušné chvíle. Propustí až 70 tisíc lidí
Těžké časy pro automobilky
Po masivních propouštěních, která v minulých dnech oznámily automobilky Audi nebo Daimler, přišela se špatnou zprávou pro německý automobilový průmysl i tamější Asociace automobilového průmyslu VDA. Podle této zastřešující organizace se celosvětové prodeje aut letos propadnou o 5 procent, což může mít v následujících letech za následek propuštění až 70 tisíc zaměstnanců.
„Konkurence je odolnější, protivítr posiluje,“ okomentoval německou situaci odcházející prezident VDA Bernhard Mattes. Globální prodeje se podle odhadů jeho asociace za rok 2019 sníží o 4,1 milionu na 80,1 milionu. Přímo Německu škodí nižší poptávka ze zahraničí, nejasnosti pramenící z jednání o brexitu a hrozba prezidenta USA Donalda Trumpa uvalit cla na evropské zboží. Nejde tedy jen o direktivní posun k elektromobilitě.
Země, pro níž je automobilový průmysl klíčový, má rovněž potíže sladit svou výrobu s přísnějšími evropskými regulacemi, které následovaly po emisním skandálu. Nepomáhá ani posun průmyslu směrem k elektromobilům. „Snížila se naše schopnost využívat dostupné kapacity, neobnovují se smlouvy na dobu určitou a opět se zavádí práce na zkrácený úvazek,“ citovala Matesse agentura Reuters.
V roce 2018 dosáhla zaměstnanost v německém autoprůmyslu nejvyšších hodnot od roku 1991 – pracovalo v něm 834 tisíc lidí. V příštích letech se ale čeká propad. Automobilka Volkswagen v minulých dnech oznámila, že do roku 2025 propustí 9500 pracovníků, což je více než desetina. Daimler rovnou 10 tisíc lidí. Robert Bosch Group, klíčový dodavatel německých automobilek zruší 1600 pracovních míst, Brose Group sebere práci dalším 2 tisícům lidí.
VDA navíc očekává, že prodeje aut se v roce 2020 v Německu sníží o 4 procenta, v Evropě má jít o 2 procenta.