Na summitu hrajeme o čas. Dlouhá jednání mohou rozkolísat ekonomiku, varuje Niedermayer
Evropský rozpočet
Nepřistoupit na kompromis a neustále prosazovat své zájmy by se mohlo České republice vymstít. Varuje před tím bývalý viceguvernér České národní banky a současný europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09), podle kterého by premiér Andrej Babiš měl kývnout na štědrou nabídku unijního rozpočtu na roky 2021 až 2027. Babiš totiž před evropským summitem uvedl, že nehodlá dělat kompromisy a taktikou předsedy vlády bude tlačení na navýšení příjmů.
Odhadujete, že se podaří dospět ke shodě na tomto summitu nebo že bude zapotřebí další mimořádná jednání?
To bude záležet nejenom na našem chování. Je potřeba si uvědomit, že čím déle ta doba bude trvat, tak tím více se zdrží dohoda s kohezními zeměmi, v jakých podmínkách budou kohezní prostředky čerpat. Čím později dojde k této dohodě, tím později se otevřou první operační programy, které umožní peníze do ekonomiky distribuovat.
Z našeho hlediska je čas kritická proměnná a nejsem si jistý, jestli si to pan premiér uvědomuje. Pokud vím, tak například pro vládu Slovenska je čas klíčový aspekt, protože může dojít k přetržce v čerpání peněz a vzhledem k tomu o jaký objem peněz se jedná, tak by to mohlo rozkývat ekonomiku. Známe například cykly, že v určitou chvíli vypisuje stát velké množství zakázek, kdy najednou neexistují stavební kapacity. Potom právě kvůli nečerpání evropských peněz se rok či dva nic neděje a firmy mají velký problém zakázky získat. To představuje obrovský problém.
Proti sobě stojí zastánci šetření ze západní a severní Evropy a skupina přátel koheze z východního a jižního křídla. Je správně daná hranice 1,074 procenta hrubého národního důchodu?
Pokud chceme aby některé funkce Evropská unie prováděla, tak by členské země neměly mít problém peníze poskytnout. Je dobré si uvědomit že velikost národního rozpočtu jednotlivých členských zemí je v rozsahu 30 až 40 procent hrubého domácího produktu. Nyní se vede diskuze, zda to má být 1,5, 1,8 nebo 1,1. Politická razance diskuze vůbec neodpovídá realitě a je vidět, že hraje symbolickou roli. Ti samí politici, kteří tvrdí aby Evropská unie hrála větší roli, tak zároveň jí nechtějí dát zdroje. Taková diskuze se mi z tohoto pohledu vůbec nelíbí.
ODS varuje před snahou Andreje Babiše aby došlo k navýšení výdajů EU, protože by to vyvolalo tlaky na nové příjmy a tím pádem i zavedení nových daní. Obáváte se takového scénáře?
Bylo by dobré se bavit o tom, jestli chceme menší rozpočet, tak co by z něj mělo vypadnout. Česká republika se i díky kohezním prostředkům přiblížila průměrné životní úrovni v Evropě. Nemůžeme tedy v naší situaci říct, že chudší země by měly dostat méně, to mi přijde trošku arogantní. Pokud by se totiž chudší země nedotahovaly na úroveň bohatších států, tak je velmi těžké udržet například mobilitu lidí. Znamená to, že lidé mají tendenci utíkat do bohatších zemí. Já bych byl rád, aby se vyjasnilo, jaký si tedy představují rozpočet.
Premiér před odletem na summit prohlásil, že nehodlá dělat kompromisy. Podle vás je jeho kritika chybou a dosažení výsledku blízkému k návrhu komise by bylo úspěchem. Proč si to myslíte?
Návrh je pro nás velmi dobrý. Vzhledem k tomu, jak jsme bohatí, tak ta alokace je velmi velkorysá. Při přidělování našich prostředků pro kohezi se nebere v potaz pouze naše vyspělost, ale také tzv. safety net. Tedy bohatším zemím se nesníží prostředky o kohezní politiku o více než o čtyřiadvacet procent. Pokud by se vycházelo čistě z toho jak jsme bohatí, tak bychom prostředků získali daleké méně.
Na jednu stranu vláda vykonává velkou aktivitu, aby z Bruselu získala více peněz. Na druhou stranu s penězi velmi špatně zacházíme. Mám pocit, že by bylo daleko důležitější, abychom nyní přislíbené peníze opravdu využili k zvýšení našeho potenciálu a ke zlepšení kvality života. Méně podstatný je boj o jednotlivé desetinky procent ve vztahu k Evropskému rozpočtu. Nemůžeme také stavět diskuzi jak chce premiér, tedy že sešikujeme země, které chtějí dostat peníze od ostatních. Diskuze nemůže takto fungovat.
Myslíte si, že Andrej Babiš je kvůli svým osobním problémům, tedy trestnímu stíhání za možný dotační podvod na summitu v nevýhodě?
Doufám že ne, protože reprezentuje Českou republiku. Premiér Andrej Babiš však v souvislosti se svými audity argumentuje tím, že členské země by si měly více rozhodovat o tom, co s evropskými penězi udělají. To samozřejmě může působit velmi úsměvně, protože si může představit, že to po čem Česká republika volá je, aby přiteklo více peněz jeho firmám. To je ale zcela nepřijatelné, to platí i pro ostatní politiky.