„Alarmující. Katastrofa.“ Opozice i ČSSD chce grilovat Ťoka za D1
Situace na D1
Lidovci požadují po ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO) vysvětlení, jak hodlá řešit situaci ohledně dálnice D1. Ta minulý týden zkolabovala při špatném počasí a řidiči stáli tři dny v několikahodinových kolonách. Bod na pořadu sněmovny hodlá prosadit KDU-ČSL, kterou podpoří i další strany opozice, ale i vládní ČSSD. Trpělivost s prací ministra dopravy dochází i komunistickým podporovatelům vlády.
Nekonečně dlouhé opravy na páteřní dálnici D1 se chystají probrat poslanci, kteří jsou nespokojení s prací ministra dopravy Dana Ťoka. Ten byl minulý týden podroben kritice, kvůli kolonám na dálnici mezi Prahou a Brnem. Ťok našel problém v kamionech, které měly blokovat všechny pruhy. Svůj díl viny má také stavební konsorcium, které provádí opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem a které dnes oznámilo odstoupení od smlouvy.
Čtěte také: Konec smlouvy za 1,75 miliardy. Firmy, jež opravovaly D1, odstoupily
Opoziční a i koaliční poslanci vidí vinu hlavně na straně Dana Ťoka, kterého považují za slabého ministra. „Pan ministr Ťok jako vždy mlčel, když měl mluvit, a mluví, když měl už dávno konat. Není to rozhodně člověk na svém místě. Zda podpoříme návrh lidovců, se poradíme na klubu,“ řekl pro Echo24 člen sněmovního podvýboru pro dopravu Jan Bauer (ODS).
„Míra neschopnosti pana ministra Ťoka přesáhla všechny únosné standardy. Myslíme si, že je povinností Poslanecké sněmovny se tím zabývat,” podpořil lidovce na úterní tiskové konferenci předseda poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek.
Mimořádný bod jednání podpoří Piráti, podle kterých by stavební práce měly přes zimní měsíce přestat. „Ministr Ťok by teď měl vyvinout maximální aktivitu, sanovat stavbu a rozšířit přes zimu úsek na plnohodnotné dva pruhy. Ze střednědobého hlediska považujeme současnou situaci za důsledek dlouhodobého podceňování systému kontroly kvality stavby na ministerstvu dopravy, Ředitelství silnic a dálnic i Státním fondu dopravní infrastruktury. V dlouhodobém hledisku je potřeba se zaměřit na dva aspekty, dobudovat alternativní severní trasu, tedy především úsek Olomouc – Pardubice, dále pak urychlit přípravné práce na systém vysokorychlostní železnice, která uvolní konvenční trať pro nákladní dopravu,“ řekl pro Echo24 místopředseda podvýboru Ondřej Polanský.
Trpělivost dochází i komunistickým vládním podporovatelům. Hnutí ANO spolu se sociální demokracií nutně potřebuje hlasy všech komunistických poslanců na středeční hlasování o státním rozpočtu. „My jsme opravdu velmi hrubě nespokojeni s prací ministra dopravy,“ řekl předseda strany Vojtěch Filip po víkendovém jednání.
Jeho slova pak zopakoval i Pavel Kováčik. „Přitvrdíme tlak na to, aby Dan Tok už nebyl ministrem. V sobotu to vyhlásil předseda Vojtěch Filip. Dlouhodobě vyjadřujeme nespokojenost s dalšími ministry, o panu ministru zahraničí to nebylo nic nového,“ uvedl Pavel Kováčik v pořadu Otázky Václava Moravce. Kováčik však doplnil, že tolerance komunistů je především v programových bodech.
Mimořádný bod se chystá podpořit i místopředseda sociální demokracie. „Podpořím bod jednání o této problematice, ale až po prioritách, což je rozpočet České republiky na rok 2019,“ řekl pro Echo24 Roman Onderka. Rozpočet je na jednání sněmovny pevně zařazen na středu.
To, že ČSSD není s ministrem Ťokem spokojena, dal najevo předseda poslanců ČSSD Jan Chvojka. "Považujeme tuto situaci za skutečně alarmující. Apelujeme na ministra, aby skutečně začal řešit problémy. Není to záležitost jednoho nebo dvou dnů. Situace opravdu hrozí katastrofou,” prohlásil Chvojka. „Nejsme s jeho výkonem spokojeni na 100 procent,” zdůraznil Chvojka.
Předseda lidovců Pavel Bělobrádek by si představoval, že by poslanci mohli přijmout usnesení, ve kterém by ministerstvo dopravy dostalo za úkol podat zprávu, jak situaci bude systémově řešit.