Facebook testuje „palec dolu“. Dělá něco jiného, než by uživatel čekal
Facebook inovuje
Sociální síť Facebook přišla s funkcí podobnou tlačítku „nelíbí se“ (downvote/dislike), známému z dalších platforem. Americká společnost jej v současné době testuje na malém vzorku amerických účtů. Tlačítko ovšem nefunguje jako vyjádření nelibosti vůči příspěvku, pouze ho prohlížejícímu skryje. I přesto se jedná se o krok, po němž uživatelé Facebooku volali dlouhá léta, píše britský server Telegraph i další média.
Novinka se ve stávající podobě týká pouze komentářů pod facebookovými příspěvky. Pokud na ni čtenář klikne, komentář, který se mu nelíbí, se skryje. Facebook počítá s tím, že v budoucnu bude rovněž sloužit moderátorům diskuzí jako upozornění na nevhodné výroky. Zatím není jasné, zda se uživatel dozví, že někdo dal jeho komentáři „palec dolů“. Snímky, které se ve čtvrtek začaly objevovat na sociálních sítích, nicméně odhalují, že daný komentář zůstane viditelný všem kromě čtenáře, jemuž se nelíbí.
Facebook is testing downvoting comments pic.twitter.com/SBOSQITotO
— Taylor Lorenz (@TaylorLorenz) 8. února 2018
Společnost se po několik let tlačítko „nelíbí se“ i přes naléhání uživatelů zdráhala zavést. Nezamlouvalo se jí, že jej většina veřejnosti vnímala jako přesný opak facebookového lajku. Firma podobným krokem nechtěla mezi svými uživateli podporovat negativitu. S tím je v souladu i aktuální vyjádření Facebooku k implementaci nové funkce.
„Netestujeme něco jako tlačítko nelíbí se,“ napsal jeho mluvčí. „Uvažujeme nad funkcí, která by dala lidem možnost poslat nám zpětnou vazbu ohledně komentářů pod příspěvky. Aktuálně se to týká jen malého množství lidí v USA,“ dodal.
Facebook je celosvětově nejoblíbenější sociální sítí. Firma tvrdí, že má více než dvě miliardy aktivních uživatelů. Namísto požadovaného „palce dolu“ v roce 2016 představila šest „reakcí“, které lidem umožnily nad příspěvkem vyjádřit nejen libost, ale také pobavení, rozmrzení nebo popuzení.
Největší světová sociální síť rovněž čelí společně s Googlem dlouhodobé kritice za odvod daní. Technologickým gigantům plynou desítky miliard dolarů ročně z prodeje údajů o jejich uživatelích v byznysu s digitální reklamou. Daně z těchto zisků potom platí z poboček v zemích s velmi nízkými daněmi a často speciálními daňovými režimy, jako je Irsko. Z inzerce pro německého nebo českého klienta tak například česká nebo německá státní kasa skoro nic. Facebook přislíbil jistou nápravu, kritici však poukazují na to, že v realitě k velkým změnám nedojde.