Nejdříve závodil. Pak v jeho nejkrásnějších autech jezdili Schumacher i Lauda

Výročí světoznámého manažera

Nejdříve závodil. Pak v jeho nejkrásnějších autech jezdili Schumacher i LaudaNOVÉ
Enzo Ferrari Foto:

Foto: Wikimedia Commons (Emilianob66)

3
Svět
Sdílet:

Italský konstruktér a výrobce závodních a sportovních automobilů Enzo Ferrari, od jehož úmrtí uplyne 14. srpna 30 let, je právem považován za jednu z největších postav motoristického sportu a automobilového průmyslu. Mezi válkami poměrně úspěšný závodník s Alfou Romeo se po přestávce způsobené druhou světovou válkou rozhodl založit vlastní automobilku s cílem vytvořit ty nejlepší závodní automobily. A to se mu skutečně povedlo, rudé vozy z Maranella proslavily nejen úspěchy v závodech formule 1, ale staly se i symbolem toho nejlepšího mezi sportovními vozy. A Ferrariho jméno se stalo synonymem rychlosti a automobilové krásy.

Rodák z Modeny (18. února 1898) se krátce po první světové válce pokoušel prosadit jako automobilový závodník a dařilo se mu – například obsadil druhé místo na Targa Florio 1920. Už v polovině 20. let však přesedlal na dráhu manažera, volantu se ovšem definitivně vzdal teprve v roce 1932, kdy již třetím rokem na okruzích závodily vozy z jeho vlastní stáje nazvané Scuderia Ferrari. Ta používala vozy Alfa Romeo. Tato firma pak koncem 30. let pověřila Enza Ferrariho vedením tovární závodní divize. V té době už bylo ve světě automobilových závodů známé nejen Ferrariho jméno, ale také logo – vzpínající se hřebec na žlutém štítu.

Největších úspěchů dosáhla již s vlastní firmou. V roce 1952 se stal Alberto Ascari s Ferrari poprvé mistrem světa formule 1 a titul o rok později obhájil. Od té doby jezdci ve Ferrari nasbírali celkem 15 titulů. Do rudých vozů usedali takoví jezdci jako Juan Manuel Fangio, Niki Lauda, Alain Prost či fenomenální Michael Schumacher. Stáj také celkem šestnáctkrát získala Pohár konstruktérů, další úspěchy sbíraly také cestovní vozy.

Za proslulost firma vděčí i silničním vozům. Enzo Ferrari sice měl ke svým zákazníkům rezervovaný vztah – říkal, že to jsou mnohdy snobové, na druhou stranu ale pomáhali financovat závodní stáj. Finanční problémy koncem 60. let přivedly firmu do náruče Fiatu, Enzo Ferrari přezdívaný Il Commendatore a proslulý autoritativním stylem řízení si ale svůj vliv udržel až do roku 1988, kdy zemřel ve věku 90 let.

Čtěte také: Šéfovi Fiatu a Ferrari se nečekaně zhoršilo zdraví. Akcie okamžitě propadly o 5 %

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články