ÚOHS zrušil výběr vítěze tendru na provoz mýtného. Ťok: Budeme se bránit

výběr mýta

ÚOHS zrušil výběr vítěze tendru na provoz mýtného. Ťok: Budeme se bránitAKTUALIZOVÁNO 1
Domov
Sdílet:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Úřad to uvedl v tiskové zprávě. ÚOHS dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí zatím není pravomocné.

Ministerstvo dopravy v tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun měla deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy.

Podle antimonopolního úřadu zadavatel porušil zásadu transparentnosti při poskytování části zadávací dokumentace. Nezajistil takové technické řešení, na jehož základě by bylo možné zcela jednoznačně určit a zpětně ověřit, zda se všem dodavatelům dostalo shodných informací, na jejichž základě měli sestavovat své nabídky. Zadavatel předával část dokumentace na přepisovatelných flash discích bez bližších informací o obsahu médií ani přesného počtu obsažených souborů. „Při mechanickém porovnání se jedná o rozdíly zhruba ve 30 000 souborech. V tzv. „anonymizované“ verzi dokonce některé soubory zcela chybí, některé se obsahově liší,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Účastníky řízení o tom nikdo neinformoval a o rozsahu úprav neprovedl žádný záznam, dodal.

Zadavatel podle úřadu také pochybil tím, že stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem ve spojení se zásadou transparentnosti, když nevymezil zadávací podmínky veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení. V dokumentaci ministerstvo uvedlo, že předpokládá rozšíření zpoplatnění silnic 1. třídy o 900 kilometrů, tedy vymezilo rozsah plnění pouze odhadem. Vymínilo si také, že rozsah může případně měnit.

Ministerstvo dopravy podá rozklad proti rozhodnutí, případně se bude bránit i u soudu. Novinářům to řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Podle něj se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže. Na případné vypsání nového tendru podle Ťoka nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýtného systému, neměl by čas na přípravu pro spuštění.

Ťok uvedl, že ministerstvo má připravený i plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového provozovatele mýtného systému od ledna 2020. „My přece nebudeme zatěžovat občana tím, že nebudeme vybírat mýto. Já jsem přesvědčen, že cestu najdeme, a nemusí to být cesta, kde vítězem na konci bude současný provozovatel,“ řekl ministr.

„Vítáme, že ÚOHS potvrdil oprávněnost našich námitek, na které jsme opakovaně veřejně upozorňovali už od vyhlášení výběrového řízení,“ komentoval rozhodnutí generální ředitel českého Kapsche Karel Feix. Společnost v minulosti podala několik podnětů k ÚOHS, ve kterých zpochybňovala postup ministerstva při zadávání zakázky.

Podle Feixe zrušení tendru neohrozí další výběr mýtného v Česku. „Neexistuje žádné riziko, že by se byť na vteřinu přestalo mýtné vybírat, protože funkční a spolehlivý mýtný systém je a zůstává plně v majetku České republiky,“ dodal šéf tuzemského Kapsche. Stát má podle něj k dispozici stále několik řešení této situace.

Účastníci řízení mohou podat do 15 dnů rozklad k předsedovi úřadu. Pokud někdo z účastníků podá rozklad, má úřad třicetidenní lhůtu na zajištění všech náležitostí spojených s předáním spisu na druhou instanci. Od předání spisu pak začne běžet lhůta 60 dní na vydání rozhodnutí. Podle ÚOHS je možné při neprodleném zahájení nového zadávacího řízení zajistit, aby systém výběru mýtného fungoval od 1. ledna 2020.

Ministerstvo vybralo vítěze na základě doporučení komise, která hodnotila čtyři nabídky. Tendru se zúčastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se na mýtném vybralo zhruba 90 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.

Vítěze mýtného tendru společnost Czech Toll rozhodnutí antimonopolního úřadu překvapilo. Podle ní byl postup ministerstva dopravy v pořádku. Společnost nyní společně s partnerskou firmou Sky Toll, se kterou do tendru vstupovala, zváží další kroky. ČTK to řekl mluvčí firmy Miroslav Beneš. 

Čtěte také: Problém není mýto, ale stát

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články