Uzavření centra podle magistrátu kolaps nepřineslo. Mýto v centru Prahy je tak stále ve hře
doprava v Praze
Částečně experimentální uzavření centra Prahy pro automobily, které skončilo v neděli, budilo mezi Pražany emoce. Vedení města přiznává, že tím chtělo vyzkoušet, zda by nešla automobilová doprava v centru omezit dlouhodobě. Ve hře je nadále mnohými kritizované zavedení mýta a to teoreticky ještě před dokončením okruhů a radiál. Část vedení a opozice je však proti.
Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr připustil, že uzavírky skutečně dopravu v Praze zkomplikovaly, tvrdí však, že nijak výrazně. „Celkově lze předběžně konstatovat, že dopravní omezení mají na chování automobilové dopravy vliv, který se projevuje na kritických úsecích komunikační sítě zvýšením cestovní doby a snížením cestovní rychlosti, ale nelze říci, že dochází vlivem těchto dopravních omezení k výrazným dopravním komplikacím. U tunelového komplexu Blanka směrem z Troje na Malovanku se cestovní doba před opatřením na Malé Straně prodloužila z 5:12 minut na 6:15 a průměrná rychlost se se snížila o 10 km/h na 56,2 km/h,“ uvedl pro Echo24.
„V opačném směru byly naměřeny stejné hodnoty. Tedy minutový časový rozdíl a snížení průměrné rychlosti o 10 km/h. Z dosavadních výsledků lze konstatovat, že dopravní omezení na Malé Straně měla na cestovní dobu v Tunelovém komplexu Blanka vliv, nicméně není tak výrazný, aby zapříčinil vyšší míru výskytu kongescí. Průjezd ulicí Ječnou a doba čekaní se zde prodloužila o 20 sekund oproti původnímu stavu. Omezení automobilové dopravy na obou březích Vltavy mělo také pozitivní vliv na autobusové linky 194 a 176 — obě zaznamenaly několikaminutová zlepšení dojezdových časů i při využití objízdných tras,“ dodal.
Náměstek za STAN Petr Hlubuček si přeje, aby došlo k trvalému uzavření centra či alespoň k omezení dopravy. „K trvalému uzavření centra Prahy pro tranzitní dopravu mělo podle plánů dojít okamžitě po otevření tunelu Blanka. To se však nestalo. Centra měst bez zbytečné tranzitní dopravy jsou světový trend, který by měla následovat i Praha. Během této stávající uzavírky jsme prováděli několik měření hustoty a plynulosti dopravy a také kvality vzduchu. Jakmile vyhodnotíme všechna získaná data, tak se rozhodneme, co dál s tranzitní dopravou v centru. Do tohoto rozhodování samozřejmě zahrneme i připomínky jednotlivých městských částí,“ uvedl Hlubuček pro Echo24.
Mýto pro vysokoemisní vozidla?
Stále je tak ve hře kritizované mýto, které vedlo již dříve ke sporům v koalici. „Vedení Prahy se stále zabývá možností zavedení mýta pro vysokoemisní vozidla za vjezd do centra Prahy. V současné době vzniká studie, která celou problematiku zpracovává. Podle zahraničních zkušeností by zavedení tohoto typu mýta snížilo množství individuální automobilové dopravy v centru Prahy o 20-30%. Došlo by tak nejen ke snížení znečištění vzduchu v centru Prahy, které je druhý nejhorší v republice a má vliv na vysoký výskyt astmatu a respiračních onemocnění mezi Pražany, ale zároveň by ubylo kolon a doprava v centru Prahy by byla výrazně plynulejší,“ dodal Tomáš Nakládal, asistent Petra Hlubučka.
Proti omezování dopravy v centru před dokončením okruhů je však dlouhodobě šéf zastupitelů Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). „Byl bych nerad, aby výsledek této koalice byl, že se nic nepostaví a jenom se bude zavírat. To by nebyla dobrá vizitka pro pravicovou stranu,“ řekl nedávno pro Echo24. Podobně mluví také šéf zastupitelů ANO Patrik Nacher. „Já si dovedu představit situaci, kdy se automobilová doprava v centru omezí, ale naopak se posílí spoje MHD, ale tím, že se to neděje, tak lidé budou ve výsledku jenom naštvaní,“ řekl dříve pro Echo24.
Koalice bude výsledky testování vyhodnocovat v příštích dvou týdnech. „Pražský a Městský okruh jsou potřeba a my na nich intenzivně pracujeme, ale samy o sobě automobilovou dopravu v Praze nevyřeší. Nehledě na to, že západní polovina Městského okruhu už dnes funguje jako plnohodnotný obchvat centra. Okruhy musí doplňovat další návazná opatření. Jedním z nich je i řešení obou nábřeží, o jejichž uzavření pro tranzitní dopravu se mluví od otevření Blanky a od dob minulých politických garnitur. Chceme dávat více prostoru hromadné dopravě, protože rychlá a pohodlná síť je budoucností moderního města. Změněný dopravní režim na Malé Straně a Smetanově nábřeží zásadně pomohl provozu tramvají a zlepšila se plynulost také návazných autobusových linek,“ uvedl Scheinherr.
Oblast Smetanova nábřeží a Malé Strany je jedním ze zásadních míst tramvajového provozu z celopražského hlediska. Ulicemi zde projíždějí denní linky 2, 12, 15, 17, 18, 20, 22, 23, téměř jedna třetina všech tramvajových linek v Praze, přičemž linky zároveň mají přímý vliv také na páteřní linku 9, která projíždí po okraji řešeného území.