Online nakupování. Tuzemská e-commerce nadále roste
Čeští zákazníci utrácejí v internetových obchodech stále vyšší částky a tuzemské e-commerci se proto nebývale daří. Kolik Češi utrácejí, co nakupují a proč se vůbec rozhodují pro nákupy na internetu?
Češi si s online nákupy „tykají“ stále více
První e-shopy začaly v České republice vznikat již ve druhé polovině 90. letech. „Boom“ ovšem nastal teprve v novém tisíciletí, kdy začaly internetové obchody růst jako „houby po dešti“, a to především v letech 2010 až 2015. Není tedy divu, že je v současné době u nás přes 40 000 e-shopů. Ačkoli se v roce 2016 zdálo, že zlatý věk internetových obchodů skončil, opak je pravdou. Češi všech věkových kategorií si totiž na online nakupování již plně zvykli a utrácejí stále více peněz.
Tuzemská e-commerce dokonce v roce 2017 vzrostla o 18 % a v e-shopech bylo utraceno astronomických 115 miliard korun (jen před Vánoci Češi utratili téměř 40 miliard). Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách tak poprvé překročil hranici 10 %. Dlouhodobě přitom nejvíce táhne elektronika a bílé zboží. Lze však vypozorovat i další trendy. Občané ČR přes internet stále více nakupují také oblečení, kosmetiku či drogerii. Největší nárůst však v poslední době zaznamenaly potraviny. Česká republika je v tomto ohledu dokonce třetí v Evropě!
Ačkoli internetové obchody neustále vznikají a zanikají, mnohé se drží dlouhodobě. Mezi průkopníky české e-commerce např. patřila Vltava.cz, která vznikla již v roce 1996. I když se tento internetový obchod dostal v roce 2009 do insolvence, existuje dodnes. Aktuálně je ovšem největším „hráčem na trhu“ Alza.cz. Tomuto e-shopu ostatně v roce 2017 vzrostly tržby o 20,7 % na takřka 21 miliard korun. Mezi další domácí giganty pak patří Mall.cz, Datart.cz či Notino.cz.
Čím láká online nakupování? Nižšími cenami, pohodlím i pestrým sortimentem
Ačkoli v počátcích české e-commerce panovala vůči online nákupům jistá nedůvěra (především u starší generace), postupem času začalo stále více lidí oceňovat nesporné výhody tohoto způsobu nakupování. Roli samozřejmě hrála možnost prohlédnout si z pohodlí vlastního domova obrovský sortiment zboží a následně si jej jednoduše objednat. Pro většinu zákazníků však byly rozhodující nižší pořizovací ceny, protože se online nákupy zboží i přes cenu za dopravu ve většině případů vyplácí.
V současné době sice Češi hledí i na další kritéria (kvalita služeb, rychlost dodání apod.), finanční stránka ale stále hraje podstatnou roli. A není divu. Vezmeme-li si takový Apple iPhone SE 32 GB, na nákupních portálech jako Heureka.cz si lze jednoduše porovnat ceny jednotlivých e-shopů. Částky se přitom pohybují od cca 6 700 až do 11 000 Kč, rozdíl je tedy značný. Díky webům jako Kuponer.cz si lze navíc snadno vyhledat např. slevový kupón na Euronics, což může pořizovací cenu iPhonu dále snížit. Podobné weby zároveň běžně nabízejí i tzv. cashback, zákazníci tedy ještě mohou dostat část peněz z nákupu zpět.
Tento příklad mimo jiné ukazuje, že se ceny v kamenných a internetových obchodech mohou značně lišit a Češi proto raději utrácejí na internetu. I proto také dochází k tomu, že si klasičtí kamenní prodejci častěji otevírají e-shopy jako další kanály prodeje. Takový vývoj přitom probíhá i přes skutečnost, že Česká obchodní inspekce i v roce 2017 varovala před podvodnými internetovými obchody. Sami zákazníci ovšem začínají být obezřetnější a nakupují spíše v prověřených e-shopech, což riziko ztráty peněz výrazně eliminuje.