Futurismus na venkově. Jedna z nejchudších čínských provincií dostane hyperloop

Ambiciózní projekt

Futurismus na venkově. Jedna z nejchudších čínských provincií dostane hyperloopNOVÉ
3D model čínského hyperloopu Foto:

FOTO: Hyperloop Transportation Technologies

3
Svět
Echo24
Sdílet:

Čínská provincie Kuej-čou podepsala smlouvu s kalifornskou společností Hyperloop Transportation Technologies na stavbu futuristické vysokorychlostní dráhy. Hyperloop by se tak v budoucnu mohl stát součástí plánované Nové hedvábné stezky – čínského projektu, který má posílit obchod s ostatními zeměmi Asie a Evropy, píše technologický server Engadget.

Futuristická dráha by měla vzniknout v Tchung-žen, hlavním městě provincie. Do výstavby plánuje z poloviny investovat jak HypeloopTT, tak čínská státní firma Tongren Tourism Investment. Celý projekt bude stát 10 miliard jüanů (zhruba 33 miliard korun).

První 10kilometrová dráha chce propojit Tchung-žen s tamějším letištěm, zatímco druhá má být pětkrát delší a skončí na úpatí buddhistické hory Fan-ťing-šan. Zde se očekává, že druhá dráha samotná bude stát osm miliard jüanů (zhruba 26 miliard korun).

Čínští představitelé podepisují smlouvu se zástupci společnosti HyperloopTT
Čínští představitelé podepisují smlouvu se zástupci společnosti HyperloopTT Foto:

FOTO: Hyperloop Transportation Technologies

Přestože se o hornaté provincii Kuej-čou mluví jako o jedné z nejchudších oblastí Číny, v uplynulých letech se dle slov zahraničních médií proměňuje na „asijský Silicon Valley“. Třeba Apple zde má centrální uložiště dat služby iCloud, WeChat zase v oblasti staví obrovskou serverovnu pro zálohování dat ze své populární čínské sociální sítě. Provincie Kuej-čou si tak díky tomu získala označení Údolí velkých dat.

Čína doufá, že se postavená dráha stane později součástí takzvané Nové hedvábné stezky. Jde o iniciativu čínské vlády, která chce vytvořením nových logistických tras a zrychlením dopravy posílit obchodní vazby jak mezi dalšími státy Asie, tak i s evropskými zeměmi včetně České republiky. Vedle pevninské stezky se mluví o námořní variantě, která se táhne až od Středozemního moře.

3D model čínského hyperloopu
3D model čínského hyperloopu Foto:

FOTO: Hyperloop Transportation Technologies

Společnost HyperloopTT je jen jedna z mála společností, která se výzkumem a stavbou hyperloopu zabývá. V minulosti spolupracovala i s Českou republikou – Brno chtělo s její pomocí vytvořit linku Praha-Brno-Bratislava. Cesta z Brna do hlavního města by podle některých propočtů mohla trvat jen něco okolo deseti minut. V tuto chvíli se čeká na studii, která by měla odpovědět na otázku, zda je projekt vůbec realizovatelný.

Koncept hyperloopu, tedy vysokorychlostní dráhy pro budoucí komerční využití, představil v roce 2013 vizionář Elon Musk. Doprava pomocí hyperloopu spočívá v pohybu přetlakových kapslí potrubím, v němž je vysátý vzduch, tedy ve vakuu. Do pohybu je dostávají elektrické motory a de facto v potrubí levitují.

Čtěte také: Potíže s novou ponorkou: nejprve se nemohla vynořit, teď se nevejde do přístavu

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články