Futurismus na venkově. Jedna z nejchudších čínských provincií dostane hyperloop
Ambiciózní projekt
Čínská provincie Kuej-čou podepsala smlouvu s kalifornskou společností Hyperloop Transportation Technologies na stavbu futuristické vysokorychlostní dráhy. Hyperloop by se tak v budoucnu mohl stát součástí plánované Nové hedvábné stezky – čínského projektu, který má posílit obchod s ostatními zeměmi Asie a Evropy, píše technologický server Engadget.
Futuristická dráha by měla vzniknout v Tchung-žen, hlavním městě provincie. Do výstavby plánuje z poloviny investovat jak HypeloopTT, tak čínská státní firma Tongren Tourism Investment. Celý projekt bude stát 10 miliard jüanů (zhruba 33 miliard korun).
První 10kilometrová dráha chce propojit Tchung-žen s tamějším letištěm, zatímco druhá má být pětkrát delší a skončí na úpatí buddhistické hory Fan-ťing-šan. Zde se očekává, že druhá dráha samotná bude stát osm miliard jüanů (zhruba 26 miliard korun).
Přestože se o hornaté provincii Kuej-čou mluví jako o jedné z nejchudších oblastí Číny, v uplynulých letech se dle slov zahraničních médií proměňuje na „asijský Silicon Valley“. Třeba Apple zde má centrální uložiště dat služby iCloud, WeChat zase v oblasti staví obrovskou serverovnu pro zálohování dat ze své populární čínské sociální sítě. Provincie Kuej-čou si tak díky tomu získala označení Údolí velkých dat.
Čína doufá, že se postavená dráha stane později součástí takzvané Nové hedvábné stezky. Jde o iniciativu čínské vlády, která chce vytvořením nových logistických tras a zrychlením dopravy posílit obchodní vazby jak mezi dalšími státy Asie, tak i s evropskými zeměmi včetně České republiky. Vedle pevninské stezky se mluví o námořní variantě, která se táhne až od Středozemního moře.
Společnost HyperloopTT je jen jedna z mála společností, která se výzkumem a stavbou hyperloopu zabývá. V minulosti spolupracovala i s Českou republikou – Brno chtělo s její pomocí vytvořit linku Praha-Brno-Bratislava. Cesta z Brna do hlavního města by podle některých propočtů mohla trvat jen něco okolo deseti minut. V tuto chvíli se čeká na studii, která by měla odpovědět na otázku, zda je projekt vůbec realizovatelný.
Koncept hyperloopu, tedy vysokorychlostní dráhy pro budoucí komerční využití, představil v roce 2013 vizionář Elon Musk. Doprava pomocí hyperloopu spočívá v pohybu přetlakových kapslí potrubím, v němž je vysátý vzduch, tedy ve vakuu. Do pohybu je dostávají elektrické motory a de facto v potrubí levitují.