Genderová výchova v Blansku
komentář
Poslanci SPD Fialovi se nelíbil happening prváků na gymnáziu v Blansku. Ale je nošení sukní studenty a vojenských uniforem studentkami opravdu bojem proti strachu a nenávisti?
V těchto dnech se zastáncům genderové teorie u nás podařilo dojít do bodu, kterému by se mělo říkat Jandákův moment. Když si v roce 2011 starý, už nemocný Václav Havel splnil svůj životní sen a natočil hraný film Odcházení, většina filmových kritiků a kulturních novinářů se do hodnocení filmu z ohledů na autora nehnala. Rozpaky jim pomohl vyřešit až hřmotný poslanec ČSSD Vítězslav Jandák, když s elegancí sobě vlastní napsal: „Závist ze mne nekape… spíš údiv nad tím, co vše je schopen člověk, o jehož dramatičnosti mám velké pochybnosti, natočit a vyplodit…“ a podobně. V tu chvíli se kulturní kritici mohli zaměřit na Jandáka, vyjádřit se k situaci kolem Odcházení a původní téma s úlevou přejít.
Dnes jsme svědky podobného argumentačního úkroku, pouze Jandáka nahradil politik z podobného těsta, poslanec SPD Radim Fiala. Tento muž má špatnou pověst, svou bývalou ODS počínaje a nadstranickými kuloáry dnešní sněmovny konče (je to dealmaker Jaroslava Faltýnka, což hovoří za mnohé). Fiala je okamurovec. Teď se tyto charakteristiky dají použít ve věci, která s českou politikou bezprostředně nesouvisí. Protože Radim Fiala se otřel o studenty II.B gymnázia v Blansku, kteří loni v červnu, prý v rámci výuky sociologie, uspořádali akci „Jinej neznamená špatnej: I muži mají právo na sukni“. Soudě podle fotografií, které si škola vyvěsila na webu, spočíval happening v tom, že studenti dané třídy přišli do školy pokud možno v sukních a jejich spolužačky v pánských oblecích.
Fiala od středy, kdy případ zdvihl (ale co je to zdvihl, nebo dokonce „skandalizoval“, jak se člověk také může dočíst na větších serverech – byl to jeden post na facebookovém účtu), zakouší jakýsi mediální protivítr. Podstatou by měla být výtka, kterou Fiala formuloval: Probíhá indoktrinace na českých školách? Nebo obecněji: Probíhá indoktrinace žáků a studentů?
Je to vážná věc, která volá po vážné diskusi. Autor má například z vlastního okolí a z toho, co se k němu donese, dojem, že ano. Přitom je zřejmé, že to pořád ještě není indoktrinace systémová, že ve srovnání s některými státy západní Evropy zůstává v zárodečné fázi. Ale máme tu taky dětské zprávy České televize, téma, které na podzim nikoliv bezdůvodně zvedl Václav Klaus ml.. A kdo má přehled o všech ideologických seminářích, na nichž se dnes indoktrinují čeští učitelé (o jednom takovém píše na internetu Pavel Cimbál, který se zúčastnil školení neziskovky InIUSTITIA pro pedagogické pracovníky; téměř doporučená četba).
A konečně víc, než asi bylo v plánu, prozrazuje i text odpovědi ředitele blanenského gymnázia Radka Petříka: „Takové akce podporuji, protože si myslím, že ve svém výsledku díky respektu, diskusi a kritickému myšlení podporují např. model fungující tradiční rodiny daleko víc než různé zákazy a příkazy, nadávka, netolerance a katastrofické scénáře“ – což se prý všechno objevilo na facebookovém účtu poslance Fialy. Co tím chce ředitel říct? Že narušením genderových stereotypů se vlastně posiluje tradiční rodina? Nebo jen v porovnání s žumpou na Facebooku? A kdyby Facebook nebo Fiala nezareagovali, byla by ta akce pořád na podporu tradiční rodiny? Anebo je to jedno, protože bojujeme se světem „strachu a nenávisti“ (který podle pyšného ředitele studenti porazili)?
Pro ty, kdo by se ještě neorientovali, zavěsilo gymnázium pod slova pana ředitele ještě dopis, který o víkendu přišel z Úřadu vlády. Píše ředitel Odboru rovnosti žen a mužů Radan Šafařík: „Rád bych Vám a zejména dotčeným studentům a studentkám vyjádřil podporu za realizaci této iniciativy a odvahu vést diskusi o genderové rovnosti a stereotypech.“ A jelikož „občas pořádáme i přednášky a semináře pro studující na středních školách o aktuálních problémech v oblasti rovnosti žen a mužů“, nabízí ředitel z Úřadu vlády řediteli gymnázia, že mu na škole takový seminář uspořádá.
Takže, ehm, poslanec Fiala má zřejmě pravdu. Česká pokroková fronta vyvrací předsudky svébytnou metodou, kdy je obratem potvrzuje. Asi jako když se na podzim kněz Piťha v apokalyptickém kázání děsil genderové totality a okamžitě na něj přišlo trestní oznámení.