Proč jsou problémy s mýtem? Lidé na ministerstvu nehájí zájmy státu, tvrdí Jurečka
Tendr o mýto
Ministerstvo dopravy a jeho šéf Dan Ťok musí řešit velké problémy. Antimonopolní úřad zrušil vítěze tendru na provozování mýtného systému kvůli porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. Mýtný systém měl začít fungovat od roku 2020, tedy za rok a půl. Přesto se do té doby nemusí podařit vypsat nové výběrové řízení. „Já se bojím, že dobré řešení už není,“ řekl pro Echo24 místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský. Člen podvýboru Marian Jurečka pak dodává, že úředníci na ministerstvu dopravy nehájí stoprocentní zájmy státu.
Dan Ťok se mýtu věnuje od nástupu na ministerský post po svém předchůdci z ANO Antonínu Prachařovi. Ještě v prosinci roku 2014 řekl, že problém není zas tak veliký. „Mýto není takový problém, jaký se z něj dělá. Čas na vypsání soutěže ještě je,“ uvedl 6. prosince 2014 v rozhovoru pro MF Dnes. Nyní zažívá zcela odlišnou situaci, kdy na tendr nezbývá příliš času. Ministr, se tak bude spoléhat na rozklad. „Pokud neuspějeme, tak se budeme bránit i u soudu, protože bych velmi rád viděl, jak tyto důvody u soudu uspějí,“ řekl Dan Ťok.
Narážel tak na důvod zamítnutí tendru z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Problémem dle úřadu mělo být podezření, že účastníci soutěže nedostali shodnou zadávací dokumentaci, která byla ministerstvem dopravy distribuována na přepisovatelných flash discích. „Tyto flash disky nejsou nijak zabezpečeny proti přepisování, opravám či úpravám zadávacích dokumentů. Nikdo neví, co přesně tam bylo dáno. Znalec nám řekl, že to ani nejde nijak zjistit,“ řekl mluvčí ÚOHS Petr Rafaj.
Bývalý ministr zemědělství a člen podvýboru pro dopravu Marian Jurečka (KDU-ČSL) považuje spoléhání na opravný prostředek za naivitu. „V tuto situaci bych okamžitě ten tendr vypsal znovu,“ řekl pro Echo24 Marian Jurečka. Dodává také, že celý tendr mohl být zamítnut účelově. „Ministerstvo dopravy a úředníci ministerstva dopravy odvedli špatnou práci. Myslím si, že lidé na ministerstvu nehájí stoprocentní zájmy státu. Můj pocit z toho je, že v tom výběrovém řízení byly chyby. Teď je otázka, zda byla pochybení účelová, aby byla možnost tendr úspěšně napadnout,“ řekl dále Jurečka.
Lidovecký poslanec pak za tím vidí jednoznačně odpovědnost ministra. „Vrabci na střeše si cvrlikají, že někteří lidé na ministerstvu dopravy inklinují ke Kapschi. A ministr má zodpovědnost za své úředníky,“ řekl Marian Jurečka. Společnost Kapsch, která mýto vybírá od roku 2007, se snažila také v tendru zvítězit. Podala ovšem druhou nejnižší nabídku.
„Zahození celého systému“
Místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti) však vidí problém jinde. Podle něj byla chyba jak ve vypsání tendru, tak v záměru ministerstva. „Celý záměr hraničí s určitou hospodárností. Je to zahození mýtného systému tak, jak dnes funguje. Je zaplacený z majetku státu a nějakým způsobem už běží. Místo toho, aby stát vysoutěžil nového provozovatele, tak chce postavit systém úplně nový,“ řekl pro Echo24 Ondřej Polanský.
Polanský vidí problém v rozhodnutí ministerstva rozšířit stávající síť, kde se dá vybrat mýto. „Argumentem je těch 900 kilometrů nově zpoplatněných silnic, což je číslo, které není ničím podložené. Nevychází to dobře ani z té studie, co si nechalo zadat ministerstvo dopravy,“ řekl Ondřej Polanský. Pirátský poslanec vidí podobně jako Jurečka problém na ministerstvu. „Mám rád technické argumenty a řeč čísel. Chyba je v politickém rozhodnutí, proč těch 900 kilometrů. Proč to s nikým neprojednávali. Takže ano, pochybení ministerstva tady vidím celkem fatální. Nebavím se o tom technickém procesu toho tendru, ale spíše o tom celkovém záměru,“ řekl Ondřej Polanský.
Desetiletý tendr, který vyhrálo konsorcium Czech Toll/Sky Toll, se tak možná bude posouvat. Do té doby bude mýto vybírat společnost Kapsch, která zároveň přislíbila, že by ho vybírala i po roce 2020. „Je velká škoda, když se podařil ten tendr realizovat, že to celé spadne pod stůl. I přesto, že se podařila rozšířit síť, vysoutěžilo se to za velmi dobré podmínky, tedy vypadalo to pozitivně po mnoha letech,“ řekl Marian Jurečka. „Kdyby Česká republika měla dlouhodobou koncepci ve výběru mýta, tak by se nic takového nemuselo stát,“ dodává Ondřej Polanský.
Oprava D1
Kromě výběru mýta má Dan Ťok problém i s opravou páteřní dálnice D1. Oprava, která řidiče omezuje na mnoha místech, trvá už pět let. Jedná se však o jednu z nejsložitějších oprav, protože rekonstrukce se odehrává za provozu.
V začátcích se počítalo s tím, že opravy budou hotové v roce 2018, později se termín posunul na rok 2020. Nejnovější varianta počítá s rokem 2021. Nemusí ale vůbec jít o konečné datum. Po pěti letech je totiž opraveno na 40 procent z celé dálnice.
Podle současných plánů Ředitelství silnic a dálnic budou náklady na stavbu nižší o čtyři miliardy korun než předpokládaný rozpočet, který počítal s 20 miliardami korun. Za snížením ceny stojí zejména konkurenční boj dodavatelů o vyhlášené zakázky, uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Ministr dopravy Dan Ťok vidí problém jinde než na ministerstvu. Podle něj za to mohou ekologická organizace Děti Země, protože napadá vydávání stavebních povolení. „Tím je zabráněno zlepšení stavu dálnice, zejména je bráněno urychlenému dokončení modernizace, zvýšení bezpečnosti dopravy a výraznému snížení negativního vlivu dálnice na její okolí,“ dodal k tomu Studecký. Ekologický spolek se hájí tím, že jsou průtahy způsobeny naopak pomalým postupem státu při vyřizování podkladů a stížností spojených se stavebním řízením. Spolek se podle svého předsedy Miroslava Patrika snaží poukazovat na chyby a nezákonnosti, kterých se stát při stavbě dopouští, a zároveň také chránit životní prostředí.