O hru o šíření virů je teď obrovský zájem. V Číně i ve světě
Vedlejší efekt
Šíření nového koronaviru může někde nečekaně přinést i „pozitivní“ efekt. Silnému nárůstu popularity se těší videohra Plague Inc., v níž si hráč vytváří vlastní patogen a snaží se s jím nakazit celý svět. V Číně, odkud se koronavirus šíří, se titul minulý týden dokonce dostal mezi nejstahovanější hry vůbec. Jeho vývojáři proto zveřejnili prohlášení, v němž žádají hráče, aby v jejich díle, jakkoliv se šíření nemocí snaží zobrazovat realisticky, nehledali žádné odpovědi na šířící se epidemii.
Dlouhodobí i nově příchozí uživatelé autory hry podle jejich slov zavalují dotazy ohledně jejího fungování, ti však zájem mírní. „Hru jsme konkrétně nadesignovali tak, aby byla realistická a poučná, aniž by ze závažných světových problémů dělala lacinou senzaci. To uznalo i Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) a další světové agentury,“ napsali tvůrci na svém webu. „Pamatujte ale prosím na to, že Plague Inc. je hra, ne specifický model, a že epidemie koronaviru je velmi vážná věc, která se týká velkého množství lidí,“ naléhali na hráče. Podle vývojářů by měli lidé vždy hledat informace u oficiálních úřadů.
The real-world virus outbreak also brought out the black humor in gamers. 2012's Plague Inc. -- where players evolve a pathogen to wipe out humanity -- is now China's top paid iOS game. https://t.co/JdYrVJzwZX pic.twitter.com/inJ5jGvEJ2
— Zheping Huang (@pingroma) January 22, 2020
Tvůrci ze studia Ndemic Creations vydali Plague Inc. v roce 2012, dostupná je na mobilních platformách, počítačích i konzolích. Hráčovým úkolem tu je vytvořit vlastní virus, s nímž by se mu podařilo zachvátit celý svět. Podle zakladatele studia Jamese Vaughana to není poprvé, kdy o aplikaci stoupl zájem. „Plague Inc. je na trhu osm let a kdykoliv někde propukne nákaza, zvýší se počet hráčů, protože lidé chtějí zjistit, jak se nemoci šíří, a pochopit komplikovanost epidemií,“ napsal v prohlášení.
Jeho studio v minulosti spolupracovalo s americkými úřady v oblasti prevence. V roce 2013 Vaughn společně se CDC uspořádal přednášku o tom, jak konkrétně může jeho hra pomoci ve vzdělávání veřejnosti.
We're getting a lot of questions about the ongoing Coronavirus outbreak- the World Health Organization has some great information here: https://t.co/aG29SD68Iu pic.twitter.com/kLFq6CmPGo
— Plague Inc. / Rebel Inc. (@NdemicCreations) January 22, 2020