Sirky a gril jako „startovací balíček Jana Husa“. Alza výročí pojala hodně netradičně
Otázka hranic černého humoru
Česká republika si připomíná výročí upálení náboženského reformátora, mistra Jana Husa. Po svém se výročí chopil jeden z největších českých obchodních řetězců s elektronikou Alza. Na několik svých produktů tematicky spojených s ohněm totiž upozorňuje reklamním heslem „Jan Hus starter pack“, tedy „startovací balíček Jana Husa“. Zatímco někteří užitý humor oceňují, jiní ho považují za překročení slušných mezí.
Podpalovač, hasicí přístroj, kouřový detektor, sirky nebo třeba gril. Na tyto i jiné produkty láká Alza potenciální zákazníky reklamní kampaní odkazující na smrt učence Jana Husa, kterého roku 1415 upálili na hranici v Kostnici za kritické názory proti církvi.
Na kampaň, na kterou řetězec upozorňuje přes svůj facebookový účet, okamžitě zareagovaly stovky lidí. „Tohle mi přijde za hranicí. (pun not intened) Černej humor, prosím, ale vydělávat na tom peníze mě otravuje víc, než ta vaše zelená potvora,“ napsal k odkazu Petr Hodina. V podobném duchu věc komentoval i Daniel Šperka, který napsal: „Tohle je už trochu nechutně za čarou.“
Jiní uživatelé však ke kampani přistupovali s pochopením. „Za mě super. Jako milovník černého humoru mi to vykouzlilo upřímný úsměv na rtech,“ nechal se slyšet uživatel vystupující pod jménem Hulim Hrášek. Užitý humor ocenil i Honza Maděra, jenž napsal: „Konečně normální marketingovej tah.“
Není to poprvé, kdy se některý z českých obchodů snaží netradičním způsobem upoutat zákazníky. Na letošní Den sv. Valentýna například řetězec Kaufland nabízel chlazené vepřové srdce. I tato reklamní kampaň rozdělila především uživatele internetu na dvě skupiny – na ty, co odvážnou reklamu ocenili, a na ty, které pohoršila. O případu jsme psali zde.