Bláznivý megaprojekt? Turecko vybuduje kanál mezi Marmarským a Černým mořem

Istanbulský kanál

Bláznivý megaprojekt? Turecko vybuduje kanál mezi Marmarským a Černým mořemnové
Návrh Istanbulského kanálu Foto:

FOTO: PrintScreen CNN TÜRK

2
Svět

Echo24

Turecká vláda schválila územní plán pro výstavbu Istanbulského kanálu, který má být vedle Bosporského průlivu druhou vodní cestou mezi Marmarským a Černým mořem. Podle agentury Anadolu to oznámil ministr dopravy Mehmet Cahit Turhan. Podle něj by stavba průplavu měla začít letos. Obří projekt má řadu odpůrců, kteří mají mimo jiné obavy z negativních dopadů na životní prostředí i z vyšší četnosti zemětřesení v této tektonicky neklidné oblasti.

„Vyhlásíme na ten projekt tendr, stavba začne letos,“ řekl novinářům Turhan. Podle některých zdrojů by měl být tendr vyhlášen 26. února, kdy má narozeniny turecký prezident Recep Tayyip Erdogan. Právě on plán na tento megaprojekt v roce 2011 ještě jako premiér oznámil, ač sám ho tehdy označil za bláznivý. Erdogan ale věří v jeho realizaci a doufá, že průplav bude otevřen v roce 2023, kdy Turecko oslaví 100 let republiky.

Ministr dopravy novinářům též řekl, že o stavbu kanálu projevily zájem už mnohé firmy, mimo jiné z Ruska, Číny, Nizozemska či Belgie.

Stavba 45 kilometrů dlouhého kanálu, který má být vybudován západně od Bosporského průlivu a částečně vést skrz metropolitní oblast 17milionového Istanbulu, má stát odhadem 15 miliard dolarů (345 miliard Kč). Náklady ale budou podle některých médií zřejmě vyšší.

Istanbulský kanál má v Turecku řadu odpůrců. Kvůli stavbě má být vykácena velká plocha lesů, což podle ekologů ohrozí komplexní ekosystém regionu. O živobytí přijde podle kritiků projektu řada místních zemědělců či rybářů. Experti se obávají i vlivu na zdroje pitné vody pro Istanbul. Nejasný je vliv stavby na četnost zemětřesení, s nimiž se největší město Turecka často potýká.

K hlasitým kritikům obřího projektu Erdoganovy vlády patří istanbulský starosta Ekrem Imamoglu, zvolený loni do tohoto úřadu za největší opoziční stranu v zemi. Vládní strana argumentuje tím, že tento stavební projekt není v kompetenci vedení Istanbulu, ale že jde o národní projekt.

Podle turecké vlády je důvodem výstavby istanbulského průplavu ulevit námořní dopravě v Bosporském průlivu, který patří k nejvytíženějším, ale i nejnebezpečnějším námořním cestám na světě. Loni jím podle tureckého ministerstva dopravy proplulo na 41 100 plavidel, včetně několika tisíc ropných tankerů. Nový průplav by měl mít kapacitu asi 60 000 plavidel ročně.

Čtěte dále: NASA zveřejnil unikátní snímek Měsíce. Podíleli se na něm i Češi