Babišovy báchorky v přímém přenosu: Ťok prý postavil 177 kilometrů dálnic
Výstavba dálnic
Předseda vlády Andrej Babiš zkusil ve čtvrteční předvolební debatě obhajovat svého ministra dopravy Dana Ťoka. Ostatní politici ho totiž kritizovali za pomalou výstavbu dálnic a také za nízké investice. Babiš na to reagoval grafem, který měl dokazovat vysokou výkonnost ministra dopravy.
„Koukejte kolik ten Ťok toho udělal, 177 kilometrů,“ komentoval graf Babiš. Číslo však ukazuje na počet zahajovaných úseků dálnic za působení ministra dopravy. Od roku 2014 se se postavilo nových úseků pouze 62,9 kilometrů dálnic.
Opoziční poslanci kritizovali v předvolební debatě předsedu vlády Andreje Babiše a jeho ministra dopravy Dana Ťoka za to, že se rapidně snížila výstavba dálnic. „Stav komunikací a mostů je v celé republice špatný, to ví každý, kdo se zde pohybuje. Ta opatření jsou v zásadě dvě. Za prvé je potřeba skutečně zvýšit investice, které jdou do dopravní infrastruktury. Tady vládne hnutí ANO s ČSSD už pět let a investice jsou velmi nízké. To nejsou má čísla. Nejvyšší kontrolní úřad říká, že se v minulém roce investovalo nejméně za posledních 12 let, v době silného ekonomického růstu. Druhá věc je potřeba změnit stavební řízení,“ řekl předseda ODS Petr Fiala.
K lídrovi druhé nejsilnější parlamentní strany se přidal i předseda Pirátů Ivan Bartoš. „Nejvyšší kontrolní úřad také zjistil, že se dálnice staví rychlostí 16 až 17 kilometrů ročně,“ řekl Bartoš. Poté dostal slovo Andrej Babiš, který vytáhl graf a začal jím mávat ve vzduchu. „Toto je Ťok tohle. Tady je Stajnura, malinkej. Bendl je ještě menší. A tady je Řebíček, který stavěl… jeho firma stavěla… Koukejte kolik ten Ťok toho udělal, 177 kilometrů. Přestaňte už konečně lhát,“ vykřikoval Andrej Babiš směrem ke konkurentům. Ti mu zase od pultíků vzkazovali, že si vymýšlí nesmyslná čísla.
Babiš už v červnu letošního roku použil podobný graf, na kterém měl napsané ještě vyšší číslo. „Za čtyři roky jsme také otevřeli 203 kilometrů dálnic nebo obchvatů, takže je důležité se podívat na ta čísla,“ řekl tehdy premiér Andrej Babiš. Do celkového počtu však premiér zařadil i silnice prvních tříd, obchvaty a také rekonstrukci dálnice D1, která se rozšířila o 50 centimetrů.
„To číslo není pravdivé. Nových dálnic je 37,6 kilometru a to je oficiální číslo podle prezentace Ředitelství silnic a dálnic na Stavebním fóru Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Nevím, kam chodí na taková čísla. To vůbec není pravda. To je realita,“ řekl tehdy pro Echo24 exministr dopravy za hnutí ANO Antonín Prachař.
NKÚ: Dálniční síť do roku 2050
Slova kritiků navíc potvrzuje i Nejvyšší kontrolní úřad. Kontroloři naposledy prověřovali období od roku 2013 do června 2017, zahrnující konec vlády Petra Nečase (ODS), vládu Jiřího Rusnoka a od ledna 2014 vládu Bohuslava Sobotky (ČSSD), v níž měli resort dopravy na starost ministři za hnutí ANO. V tomto období bylo ročně zprovozněno v průměru 16 kilometrů dálnic. „Tempo výstavby dálnic je velmi pomalé a v některých fázích přípravy se oproti předchozí kontrole NKÚ ještě zpomalilo,“ řekl mluvčí NKÚ Václav Kešner.
„Dálniční síť původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Termín ministerstvo dopravy několikrát posunulo a nyní je stanoven na rok 2050. Současné tempo výstavby ale nestačí ani pro dosažení tohoto cíle,“ řekl Košner. Aby stát stihl síť dokončit do roku 2050, musel by podle NKÚ ročně otevřít 25 kilometrů dálnic. Podle NKÚ je budoucí reálné tempo 17 kilometrů ročně.