Kremlík se jezdí do Polska učit, jak se staví dálnice
jak na dálnice
Není to tak dávno, kdy se Češi posmívali Polákům za stav jejich dálniční sítě. Dnes se však karta obrátila. Zatímco Češi každý rok zprovozňují úseky dálnic v řádu jednotek kilometrů, dokázali Poláci jen během dekády ztrojnásobit svojí dálniční síť na více než 3,5 tisíce kilometrů. Dalších 1000 kilometrů mají ve výstavbě. Poláci dokázali efektivně využít evropské fondy a navíc většinu sítě vybudovali v souvislosti s fotbalovým šampionátem v roce 2012. Sám ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) přiznává, že se od Poláků musíme učit.
„Musíme využít polské zkušenosti s výstavbou dálnic. Na společném zasedání obou vlád nás polští kolegové informovali, že ve výstavbě mají nyní 1000 kilometrů,“ uvedl Kremlík na Twitteru.
🇨🇿🇵🇱 Musíme využít polské zkušenosti s výstavbou dálnic. Na společném zasedání obou vlád nás polští kolegové informovali, že ve výstavbě mají nyní 1000 kilometrů. Stranou nezůstala ani vodní doprava. Podpoříme splavnění Odry a její zařazení do transevropské dopravní sítě.
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) August 28, 2019
Zatímco Polsko má nyní ve výstavbě 1000 kilometrů dálnic, polský tisk píše o „české dálniční letargii“, když loni se v ČR podařilo uvést do provozu jen čtyři kilometry nových dálnic a letos to má být dalších 26 kilometrů. V předchozích letech, kdy seděli v křesle ministra dopravy zástupci hnutí ANO, však situace nebyla lepší. V roce 2014 se nepostavil ani metr dálnice, pět kilometrů bylo zprovozněno o rok později, 16 a 17 kilometrů v letech 2016 a 2017 a nakonec necelé čtyři kilometry vloni.
Česku navíc stále chybí propojení s Vratislaví, tedy s paradoxně kdysi nejdůležitějším obchodním centrem zemí Koruny české. Podle polského premiéra Mateusze Morawieckého chybí dálnice, která by propojovala slezskou Vratislav nebo Varšavu s Prahou. Zmínil také možnost dálnice, jež by z Krakova vedla přes Moravu dál do Rakouska či Maďarska. Lepší silniční propojení by podle něj zlepšilo spolupráci v ekonomice, turismu nebo výměně zboží. Předseda polské vlády to řekl na tiskové konferenci po společném zasedání české a polské vlády ve Varšavě.
„Jak Česko, tak Polsko jsou vzájemně velmi důležitými obchodními partnery. Vývoz i dovoz rostou velmi uspokojivým tempem, ale zároveň nám chybí třeba dálnice, která by propojovala Vratislav nebo Varšavu s Prahou, nebo by z Krakova přes Moravu vedla na jih, třeba do Rakouska nebo Maďarska,“ řekl Morawiecki.
Studie Světového ekonomického fóra navíc nedávno ukázala, že se ČR kvalitou svých silnic a dálnic řadí na úroveň Pákistánu. V EU patříme vůbec k těm nejhorším. „Česko se kvalitou silnic nejen posouvá mezi rozvíjející se ekonomiky, ale riskuje také mezinárodní ostudu. Vláda se přitom zavázala do roku 2030 dokončit hlavní dálniční síť spojující Česko s okolními státy v rámci transevropské dopravní sítě (TEN-T),“ řekla nedávno pro ČT hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.
Kremlík uvažuje například nad tím, že by mohla výstavbě dálnic pomoci přeměna ŘSD na akciovou společnost. Cílem je mít efektivní podnik pro výstavbu a údržbu dálnic, který je konkurenceschopný na pracovním trhu,“ říká k připravovanému záměru ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Opozice je z dosavadní Kremlíkovy práce na ministerstvu rozpačitá. „Několikrát jsem nekompetentní kroky ministra Kremlíka na ŘSD v posledních týdnech zmiňoval. Třeba to, že generálního ředitele, kterého po nástupu do funkce jmenoval, odvolal už po třech měsících. Ještě před týdnem mě přitom na svém Facebooku ministr Kremlík ujišťoval, že v případě pana Kováčika šlo o zdravotní důvody a že se nic vážného na ŘSD neděje. Nové informace ale vypovídají o opaku a potvrzují mé původní obavy,“ uvedl ve vyjádření zaslaném Echo24 poslanec a dopravní expert ODS Stanislav Blaha.