Čína znovu snižuje celní sazby, například na západní alkohol

nižší cla v Číně

Čína znovu snižuje celní sazby, například na západní alkohol
Kontejnery v šanghajském přístavu. Foto:

Ilustrační foto: Shuttershock

1
Blogy
Vít Vojta
Sdílet:

Od 1. prosince 2017 snížilo čínské Ministerstvo financí dovozní cla vybraného spotřebního zboží. U 187 položek celního sazebníku kleslo průměrně ze 17,3% na 7,7%. Opatření zlevní řadu moderních vymožeností – elektronická toaletní prkénka (z 32% na 16%), kávovary (z 32% na 10%), dětské pleny, plenkové kalhotky a dokonce i některé kojenecké mléčné prášky (ze 7,5%, respektive z 20% na 0%).

Čínští ekonomové vysvětlují další snižování cel státním programem podpory dovozu a tím i čínské domácí spotřeby. Vzhledem k prudkému zvyšování ceny práce a všech výrobních nákladů již jednostranná exportní orientace nedává smysl. Nadto má Čína v zahraničním obchodě se všemi trhy dramaticky aktivní bilanci, která se tímto umírněným snížením cel pohne jen nepatrně. Motivační jsou nakonec i nákupy turistů, 122 miliónů člověko-výjezdů za rok 2016 nakoupilo průměrně za 5 tisíc CNY, onlinový import také přesáhl trilión CNY.

V kontextu čínské iniciativy „One belt, one road“ je snížení cel bráno za příspěvek mezinárodní spolupráci. Na rok 2018 čínská vláda přislíbila pořádání prvního „Čínského veletrhu dovozního zboží“ jako protipólu tradičního „Veletrhu exportního zboží v Kantonu“.

Etničtí Číňané dnes tvoří asi 19% světové populace, a jak sílí čínská střední třída, asi 10% světového dovozu již směřuje do ČLR (Ministerstvo obchodu ČLR, září 2017). V roce 2020, kdy v ČLR bude asi 220 miliónů domácností s příjmem nad 10 tisíc USD, by měla Čína spotřebovat asi 14% světového dovozu. Vývoz spotřebního zboží do Číny se tak pro nejbližší léta jeví jako velká obchodní příležitost. Za tímto, v pořadí již pátým snížením čínských cel od roku 2015 se rýsuje několik cílových skupin:

Mladí, ti nešetří na módních oděvech, obuvi, taškách a doplňcích. Stejně tak skupují kosmetické výrobky, zvláště produkty speciální pleťové, kadeřnické a ústní péče.

Hospodyňky ještě před pár lety dojížděly do Hongkongu pro kojenecké mléko, plenky a předměty denní potřeby, jejichž clo se v řadě nomenklatur nyní redukovalo na nulu.

Bílé límečky zase cílí na zboží vyššího životního standardu, nové elektrospotřebiče, třeba domácí pekárny, pak cvičební stroje a luxusní potraviny – mořské a suché plody či dokonce jogurty a sýry (na 7.7%). Snížení se dotklo i tzv. západního alkoholu a whiskey (z 10% na 5%), kterou se Číňané pomalu pokoušejí včlenit do svého odlišného kulturního konceptu.

Rostoucí segment seniorů se může těšit na levnější hygienické potřeby, léky a výživové doplňky.

Zní to všechno dost nadějně. Když jsem v Číně před 25 lety začínal, drakonická dovozní cla šla od několika desítek až nad sto procent. Netarifní bariéry, ten složitý systém licencí, povolení a dalších administrativních překážek, však domácí trh uzavíraly ještě těsněji. Letité ukrajování nakonec cla snížilo a toto snižování prý neskončilo, i proto se užívá termín „dočasně“ stanovená cla. Ale „dočasnost“ umožňuje pružné celní regulace jak dolů, tak v případě potřeby zpět nahoru.

Než celnici předložíte prostřednictvím zasilatelské firmy nebo deklaranta sadu dokumentů, než se dočkáte všech těch celních obstrukcí, před tím vás čekají stíny netarifních bariér. Ty bývají méně vidět a regulátoři s nimi snadněji manipulují, silně regulovaná čínská ekonomika je využívá hojně. Pro menší dovozce bývá schvalovací řízení diskvalifikující jejími náklady a délkou. Třeba dovážená kosmetika se musí znovu testovat, schvalovací procedura regulátora CFDA (China Food and Drug Administration) trvá 6-8 měsíců pro všeobecnou kosmetiku, ale 9-14 měsíců pro speciální. Náklady na registraci speciální kosmetiky jsou
v rozsahu 19-80 000,- CNY (krát 3,3 na Kč), a protože speciální testy se účtují zvlášť, jdou pak náklady na schválení kosmetické řady do miliónů korun. A pokud přijdete s inovativním konkurenčním nápadem, budou jej rok a čtvrt obracet v rukou sice nezávislí odborníci, ale pořád cizí lidé, kteří se chtějí mít také dobře.

A tak snížení cel potřebuje pokaždé souběžné zjednodušení v netarifní oblasti. V Číně snad začíná, ale půjde to těžce, protože postavení asijských úředníků je tak vysoké a úředníci se zodpovídají jen nahoru nadřazeným úředníkům, nikoliv občanům (dolů). A ani kampaň osvíceného vladaře všechny úředníky nezvládne, pln entusiasmu to zkusí, někam to posune, ale jen jeho nadpoloviční výsledek je už generačním úspěchem.

Závěrem je na místě doporučení všem těm stovkám státních a krajových delegací Evropské unie a České republiky, co každý rok letí do Číny: „co tak si nechat na cestách do Číny popsat složitosti netarifních bariér, i to, jak je lze odstranit, recipročně nebo jednostranně. Vždyť jezdíte za naše odvedené daně a poplatky!“

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články