Soumrak sociálních sítí: po Faceboku prudce padají i akcie Twitteru
Propad akcií
- čtk,
Akcie sociální sítě Twitter oslabily před začátkem obchodování o 20 procent poté, co firma ztratila milion měsíčních uživatelů. Ve čtvrtek zažil podobný prudký propad akcií provozovatel sociální sítě Facebook. Podle svého pátečního sdělení přitom Twitter ve druhém čtvrtletí vykázal rekordní zisk 100 milionů dolarů a v plusu je již třetí kvartál za sebou.
Ve srovnání s předchozími třemi měsíci se měsíční počet aktivních uživatelů Twitteru snížil v období od března do června na 335 milionů. Analytici předpokládali, že se počet uživatelů naopak mírně navýší. Firma v pátek navíc uvedla, že ve třetím čtvrtletí by se počet uživatelů mohl snížit až na 330 milionů.
Příčinou jejich poklesu jsou mimo jiné i nová evropská pravidla pro bezpečnost údajů. Twitter je ale již delší dobu stejně jako jeho větší konkurent Facebook pod tlakem kontrolních orgánů mnoha zemí. Ty je chtějí přimět, aby postupovaly přísněji proti falešným profilům, kterými se šíří spamy, politická propaganda a nenávistné projevy.
Ve stejném obdobím loňského roku firma hospodařila ještě se ztrátou 116,5 milionu dolarů. Tržby jí ve druhém čtvrtletí letošního roku stouply o 24 procent na 711 milionů dolarů. Analytici odhadovali tržby jen ve výši 696 milionů dolarů.
Oběti vlastního úspěchu
Ze světových sociálních sítí se stávají důležití hráči ovlivňující výsledky voleb či finanční výsledky firem, a to prakticky všech odvětví ve všech koutech světa. Takový úspěch si ale podle ekonoma Lukáše Kovandy nyní vybírá svou daň. „Ruku v ruce s tím enormně roste tlak na sociální sítě, které tak musí investovat do svého zabezpečení, do soukromí svých uživatelů či do vyhodnocování a analyzování obsahu jednotlivých příspěvků a komentářů, které se na nich objevují,“ dodává.
Svou roli sehrála také kauza „Cambridge Analytica“ i evropská regulace GDPR, která dopadá na podnikání sociálních sítích jak přímo, jelikož je nutí k výše uvedeným investicím, ale také nepřímo. „Veřejná diskuse, která kolem této regulace proběhla, řadě lidí otevřela oči. Uvědomili si, že sociální sítě jsou sice účetně zdarma, nicméně uživatelé ‚platí‘ svým soukromím, informacemi o svých politických či spotřebitelských preferencích a o svém chování obecně, které prakticky nevědomky předávají třeba i třetí straně,“ přibližuje Kovanda.