Pokud přijde nabídka zůstanu ministrem, otočil Ťok poté, co mu Babiš vyjádřil podporu
problémy s mýtem
Premiér v demisi Andrej Babiš nevyloučil, že současný ministr dopravy Dan Ťok (oba ANO) bude pokračovat i v nové vládě, kterou by mělo sestavit hnutí ANO se sociálními demokraty s podporou komunistů. Ministr dříve uváděl, že necítí podporu ANO v kauze mýtného tendru, proto nechtěl pokračovat. Nyní Babiš řekl, že Ťoka v mýtu podporuje. Nicméně současně uvedl, že jeho podporu má například i ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO), který chce skončit v politice. Ťok v České televizi uvedl, že případnou nabídku na ministerský post přijme.
V polovině května Ťok řekl, že už nechce být ministrem v příští vládě. V pondělí večer však uvedl v České televizi, že případnou nabídku na post ministra v nové vládě pravděpodobně přijme. Přimělo ho k tomu dnešní vyjádření premiéra v demisi.
„Záleželo to významně na premiérovi a na věcech, které jsem chtěl dokončit. Jít do prohraného boje nemá smysl, ale jestli to vypadá, že se ten boj dá vyhrát, tak jsem ochoten ty věci dodělat, uvedl Ťok v pondělí večer v České televizi. Dodal, že překážkou není ani vláda podporovaná komunisty, tedy řešení, proti kterému se dříve vymezoval. „Já jsem říkal od začátku, že si dovedu představit podporu komunistů. Přešťastný z toho nejsem, ale pragmaticky je to jediné řešení,“ dodal ministr v demisi.
K původnímu rozhodnutí odejít z ministerstva přispělo podle Ťoka několik faktorů. Kromě nesouhlasu s požadavky komunistů cítil v té době cítil slabou podporu od hnutí ANO v prosazování tendru na výběr mýta. V rozhovoru tehdy uvedl, že zvažuje i odchod ze Sněmovny, kam byl zvolen v říjnových volbách. Dodal, že se své rozhodnutí revidovat nechystá. „Muselo by se něco zásadního stát, kdyby premiér chtěl a přišel s tím, že podpora v mýtu bude zcela zásadní, protože tady jde o tu podporu, můžeme se o tom bavit, ale vůbec to nepředpokládám,“ konstatoval. K Ťokovi mají výhrady komunisté i sociální demokraté.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v květnu zrušil, zatím nepravomocně, současný tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019. Ministerstvo dopravy v tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun měla deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. Soutěže se účastnily ještě současný provozovatel Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Ministerstvo dopravy nyní řeší náhradní varianty řešení mýtného systému.