Chaos ve školství. Na tohle nás ministerstvo nepřipravilo, kritizují učitelé

ZMATKY MEZI PEDAGOGY

Chaos ve školství. Na tohle nás ministerstvo nepřipravilo, kritizují učitelé
Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Školy dostaly minimum času na to, aby se připravily na další velkou změnu v režimu výuky. Některým školám stále chybí technika, z ministerstva školství dostaly vzdělávací instituce minimum informací, jak se vzniklou situací naložit. Ředitelé škol jsou navíc zahlcení dotazy otrávených rodičů, řekl redakci Echo24.cz prezident Pedagogické komory Radek Sárközi. Vládní opatření v oblasti školství hodnotí jako chaotická a nepromyšlená.

Komora opatření hygieniků respektuje, nicméně dodává, že k tak razatnímu opatření, jako je plošné zavírání škol, nemuselo vůbec dojít, kdyby se postupovalo podle semaforu a zavíraly by se školy podle situace v daném regionu. Místo toho musí vzdělávací instituce přejít z prozatímního dočasného režimu výuky na výuku kompletně distanční. Střední školy s praktickými předměty, které dosud měly výjimku, rovněž musí zrušit prezenční výuku.

Tato opakovaná zpřísňování opatření, minimum času na realizaci změn i špatná komunikace ze strany ministerstva školství tak působí chaoticky a nepromyšleně. „Bohužel se promrhalo mnoho času. V létě mohlo MŠMT připravit společně s pedagogickými spolky různé scénáře a opatření, ale ministr Robert Plaga bohužel s učiteli z praxe nekomunikuje,“ řekl Sárközi redakci Echo24.cz.

„Od jara nekomunikují. Dokonce jak bylo každý měsíc zasedání školské tripartity, kde jsou i zástupci škol a školských odborů, i to se přestalo scházet. Převedli to na jakési neformální povídání, které se za celou dobu od jara uskutečnilo snad jen dvakrát,“ dodal prezident Pedagogické komory s tím, že stejně tak neproběhla žádná konzultace s pedagogy ohledně chystaných opatřen.

Ředitelé a učitelé byli proto odkázáni sami na sebe, jelikož neměli k dispozici žádný manuál či scénář, který by je nachystal na zavření škol a distanční výuku, a o samotných opatřeních se často dozví až z médií.

„Nejprve byla ohlášena výuka na 2. stupni ZŠ s rouškami ve třídách, vzápětí bez roušek, následně s rouškami s výjimkou zpěvu (ten byl ovšem bez roušek), následně úplný zákaz zpěvu, následně střídání prezenční a distanční výuky co týden, ale po dvou dnech dochází k úplnému uzavření škol,“ přiblížil problém předseda pedagogického spolku. „Plýtvá se energií lidí a mrhá se jejich časem.“

Rodiče jsou naštvaní, není dořešena technika ani internet pro sociálně slabší

Pracovníci škol jsou rovněž zahlcení dotazy rodičů žáků, kteří se zajímají o další kroky, jak bude probíhat výuka. Mnohdy se o nových pravidlech ředitelé dozví právě od nich a dochází ke konfliktům. „Chybí informace z MŠMT cíleně směřované k rodičům dětí,“ myslí si Sárközi.

Řada škol nestačila zcela nakoupit potřebnou techniku a zaučit své pracovníky. Stejně jako na jaře stále není vyřešeno připojení k internetu pro žáky ze sociálně slabých rodin a školy nemají ani dostatek volných notebooků či tabletů pro zapůjčení žákům. „To vše měl ministr Robert Plaga vyřešit už na jaře, nejpozději v létě,“ kritizuje kroky resortu školství. V praxi se nedořešila ani distribuce respirátorů pro učitele, protože než stačily dorazit do všech škol, musí od zítřka zavřít.

Sárközi také upozorňuje, že se tyto změny projeví i na fungování mateřských škol, přestože se jich opatření vyloženě netýkají. „Učitelky mateřských škol, které budou muset zůstat se svým dítětem doma na ošetřovném, protože se uzavře první stupeň ZŠ, nebudou moci pracovat, což povede i k omezení provozu mateřských škol,“ doplnil.

Pro rodiče pracujících v kritické infrastruktuře a zdravotnictví má být zajišťěna prezenční výuka dětí. Pokud na těchto školách zbyde volná kapacita, může se podle MŠMT přiřadit dalším dětem. Podrobnosti ale resort už nesdělil. „Ovšem není nic horšího, než když se v takové třídě rozšíří koronavirus a tito rodiče (zdravotníci, policisté, hasiči…) pak skončí v karanténě,“ uzavřel kriticky Sárközi.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články