„Umístění sedačky rozhoduje o životě dítěte,“ říká bezpečnostní expertka

BEZPEČNOST DĚTÍ

„Umístění sedačky rozhoduje o životě dítěte,“ říká bezpečnostní expertka 2
Auto

Jan Blažek

Dr. Lotta Jakobssonová se věnuje bezpečnosti dětí v automobilech desítky let. Za základní pravidlo považuje správné upoutání dítěte ve voze podle jeho fyzického vývoje, což také znamená, že až do 4 let by mělo sedět zády ke směru jízdy. „Může to být rozdíl mezi životem a smrtí,“ je přesvědčena.

Jako autorka řady respektovaných studií a vedoucí oddělení bezpečnosti ve společnosti Volvo Cars ví Lotta Jakobssonová o důsledcích dopravních nehod leccos. Díky výzkumu reálných pojistných událostí, jejichž následky Volvo shromažďuje již od 70. let a zjištění pak uplatňuje v bezpečnostních vylepšeních nových modelů, se každý rok seznamuje s následky běžných, ale i těžkých střetů.

 

Děti mají slabší krk

„K těm nejtěžším nárazům nedochází často, ale když k nim dojde, mohou být síly působící na malé dětské tělíčko extrémní,“ říká Lotta Jakobssonová. Proto se zapojila do informační kampaně, jejímž cílem je na základě dosavadních výzkumů informovat rodiče o výhodách poutání i větších dětí zády ke směru jízdy.

„Dětský krk se plně vyvíjí až po několika letech života. Zpočátku zkrátka není dostatečně silný. Proto je nezbytné, aby děti cestovaly zády ke směru jízdy,“ popisuje Lotta Jakobssonová. Čelní náraz je pro dítě natolik silný, že i když je upoutáno v sedačce po směru jízdy, krční svaly a vazy jsou příliš zatíženy, a hrozí tak vážné, nebo dokonce smrtelné zranění.

Bezpečná hranice je podle jejích zjištění kolem 4 let. „Nezáleží na velikosti dítěte, ale na jeho fyzickém vývoji,“ přibližuje Jakobssonová. Rozhodující je, že až kolem 4 let mají děti dobře vyvinuté obratle a krční vazy, hlava také již není v takovém nepoměru ke zbytku těla jako u menších dětí.

Ke stejnému závěru došli i odborníci z oblasti vývoje dětských sedaček, a proto před lety vznikla norma i-Size, která motivuje jak výrobce, tak rodiče, aby upřednostňovali sedačky zády ke směru jízdy co nejdéle. Zatímco však i-Size na to jde cestou větších „vajíček“ pro nejmenší děti, které tak mají být upoutány proti směru jízdy nejméně do 15 měsíců, podle expertky z Volva se mohou malé děti přesunout do větší sedačky již ve chvíli, kdy se samy posadí, klidně i kolem 7 až 9 měsíců. Navazující sedačka však musí být umístěna opět proti směru jízdy.

Přímo Volvo má svou sérii otestovaných autosedaček, které nejen že splňují nejpřísnější měřítka dodavatele i samotné automobilky, ale je u nich také dopředu ověřena snadnost uchycení a správná interakce s ostatními bezpečnostními prvky vozu. S takovými sedačkami obvykle také probíhají nárazové testy vlastních vozů.

 

Jak na nevolnost za jízdy

Jak děti rostou, může být některým cestování zády ke směru jízdy nepříjemné. Jedná se o velmi individuální záležitost, přesto je nevolnost z jízdy častý problém a „obrácené“ umístění sedačky jej umocňuje. Řada rodičů je proto postavena před rozhodnutí, zda dát větší důraz na bezpečnost, nebo na pohodlí dítěte.

Experti na dětskou bezpečnost pochopitelně nechtějí dělat kompromisy, pokud jde o zdravotní následky po případné nehodě, a proto radí, jak nevolnosti předcházet. Základem je naplánovat trasu tak, aby na ní bylo co nejméně zatáček, horských úseků nebo nerovností. Někdy může být lepší volbou delší trasa po dálnici než kratší přes kopce. Citlivým dětem také pomáhají častější zastávky spojené s procházkou na čerstvém vzduchu.

Nevolnosti nepomůže, když si dítě za jízdy čte, maluje nebo se dívá na tablet. Vhodnější je rozptýlení v podobě hudby nebo her vhodných pro cestování autem. Snížit nepříjemné pocity může pravidelné větrání nebo jízda s otevřeným oknem, některé děti si oblíbí střešní okno. Samozřejmostí je také jen lehké občerstvení místo těžkých pokrmů včetně oblíbených hranolků. Vedle volně prodejných léků na nevolnost pak může dětem pomoci také řada přírodních přípravků na bázi zázvoru nebo máty.