Zahrádky otevřely téměř dvě třetiny restaurací, tržby jsou okolo 50 % proti době před krizí
ROZVOLŇOVÁNÍ
Možnost přivítat hosty na zahrádkách využilo podle společnosti Storyous, která dodává do restaurací technologie a pokladní systémy, 60 procent podniků. Jejich tržby se pohybují na úrovni okolo 50 procent ve srovnání s obdobím před koronavirovou krizí. Provozovatelé stravovacích provozů se díky současné situaci začnou více zajímat o ekonomické fungování svých podniků, řekl ředitel společnosti Storyous Igor Třeslín.
"Pro českou gastroscénu je to skvělá zpráva. Lidé se do hospod vracejí. Celá krize ale bude zřejmě i poučením pro majitele restaurací, kteří si uvědomují, že už nemůžou dál vést své podniky s tak nízkými maržemi jako doposud. Také se začnou více zajímat o skladové hospodářství a víc kontrolovat, jak podnik funguje ekonomicky," uvedl Třeslín.
Veřejnost měla kvůli zamezení šíření koronaviru zakázán vstup do stravovacích zařízení od 14. března. Restaurace, kavárny a hospody mohly občerstvení vydávat jen přes okénko nebo rozvozovou službu. Zahrádky s obsluhou se mohly otevřít 11. května, od pondělí vláda umožní obnovení provozu i ve vnitřních prostorech. Bude nutné dodržovat přísná bezpečnostní a hygienická pravidla. Roušku si lidé budou moci sundat jen při konzumaci.
Personál musí dezinfikovat stůl i židle před usazením nové skupiny zákazníků. Omezen by měl být také dotyk hostů s jídelními lístky a dalšími předměty, případně je nutné, aby byly po použití vyčištěny. Storyous vyvinul projekt OneMenu.cz, díky kterému si lidé mohou jídlo objednat přes své mobilní telefony a unikátní QR kódy. Systém zkouší pražská restaurace Červený Jelen, která očekává zrychlení objednávek a úsporu času pro personál. "Doufáme, že se tím sníží i chybovost. Host bude mít daleko větší svobodu, více času na objednávku a při placení naopak nemusí čekat až k němu přijde obsluha," uvedl provozní ředitel sítě Hospodska, která provozuje restaurace v Praze a Plzni, mimo jiné i Červeného Jelena, Luboš Kastner.