Summit G7 pod palbou za pokrytectví. Řešil klima, ale novináře přepravoval vrtulníkem

SETKÁNÍ BOHATÝCH EKONOMIK

Summit G7 pod palbou za pokrytectví. Řešil klima, ale novináře přepravoval vrtulníkem
Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Svět

Sledovaný summit zemí G7 v německém Garmisch-Partenkirchenu provází od jeho prvního dne konání kontroverze. Tématem jednání je totiž především válka na Ukrajině a také klima, přesto pořadatelé přepravili novináře na místo vrtulníkem, což mnozí kritizují. Věnuje se tomu i web Politico, který hovoří o pokrytectví.

Pořadatelé helikoptéru využili kvůli demonstracím namířeným proti konání summitu. Demonstrace sice nebyly oproti očekáváním příliš početné, přesto v dějišti vrcholné schůzky zkomplikovaly dopravu novinářů. Německé letectvo proto podle agentury DPA přepravilo žurnalisty na místo summitu vrtulníkem. Kvůli protestům nebyly odpoledne ulice v Garmisch-Partenkirchenu průjezdné, proto část novinářů nakonec do Elmau letěla vojenským vrtulníkem Sikorsky CH-53.

Hotelový komplex na zámku Elmau byl z bezpečnostního důvodů pro veřejnost uzavřený. Volný přístup neměli ani akreditovaní novináři, jejichž dopravu z novinářského střediska do Elmau zajišťuje policie s dalšími bezpečnostními složkami.

1000 litrů za hodinu

Pořadatelé ale za přepravu vrtulníkem schytávají kritiku. „Válečné zóny, přírodní katastrofy, doprava. Existuje řada dobrých důvodů, proč mohou novináři, jinak nehodni přepravy vzduchem, do vrtulníku. Pětiminutový let na ohlášení lídrů G7 ohledně udržitelné infrastruktury ale jedním z nich není,“ glosuje Politico.

Stalo se tak v momentě, kdy politici Spojených států, Velké Británie, Francie nebo Německa oznámili plán utratit 600 miliard dolarů na udržitelné projekty. „Volby, které učiníme teď, podle mě nastaví kurz pro budoucí generace,“ ohlásil americký prezident Joe Biden. Německý kancléř Olaf Scholz na stanici ZDF prohlásil, že nadále chce, aby skupina G7 byla jádrem zemí chránících globální klima. „Máme rozdílné cesty, ale cíl máme stejný. Chceme být do poloviny století klimaticky neutrálními zeměmi. Německo toho chce dosáhnout do roku 2045,“ řekl kancléř.

Helikoptéra CH-53 přitom za hodinu letu spálí asi 1000 litrů paliva za hodinu, což není zrovna málo, upozorňuje web.