2 předražená zakázka

400 milionů bez výběrového řízení. Podle Babiše by měla být zakázka na e-shop zrušena

AKTUALIZOVÁNO

Témata: , , ,

Výběr dodavatele e-shopu, aplikace a dalších IT částí připravovaného systému elektronických dálničních známek byla podle premiéra Andreje Babiše (ANO) zorganizována a vypsána špatně a měla by být proto zrušena. Řekl to v pátek novinářům. S ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO) chce o věci jednat.

Opozice hodnotí zakázku na dodání a spravování e-shopu na dálniční známky, za který Češi zaplatí bez DPH 401 milionů korun, jako šílenost. Kritici především upozorňují na fakt, že stát vybral provozovatele bez výběrového řízení. „Bývaly doby, kdy by ministra za takovou věc během pár dnů rozsápali novináři na kusy. Ale to bylo v časech Palerma,“ říká místopředseda ODS Martin Kupka. Vysvětlení od ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) chce i premiér Andrej Babiš (ANO).

Silná kritika kvůli výměně provozovatele bez výběrového řízení či ceně projektu zazněla především z řad opoziční ODS. „Rozhodnutí ministerstva dopravy zaplatit za internetový obchod a aplikaci na zakoupení a ověření elektronické dálniční známky více než 400 milionů korun je skandální,“ uvedl mluvčí Václav Smolka s tím, že ODS vyžaduje po ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi a premiéru Andreji Babišovi okamžité vysvětlení. Poslanec Stanislav Blaha (ODS) označil vše za „šílenost“ a uvedl, že v případě nezodpovězení otázek je připraven obrátit se na policii.

Internetový obchod a mobilní aplikaci, ve kterém si motoristé budou moci koupit a ověřit nové elektronické dálniční známky, zajistí společnost Asseco Central Europe. Ta za vytvoření systému a jeho čtyřletý provoz dostane zhruba 401 milionů korun bez DPH. Systém elektronických vinět začne fungovat od příštího roku, nahradí dosavadní papírové kupony.

Vybraná společnost bude zodpovědná za vybudování systému, který bude zahrnovat právě e-shop a aplikaci, a následně i za její provoz do konce roku 2024. Vedle toho zajistí také provoz call centra, které bude k dispozici zákazníkům při problémech s nákupem.

Stát rozdělil systém elektronických dálničních známek do několika částí. Vybudování a provoz internetového obchodu a aplikace je jednou z prvních částí, která zná provozovatele. Stát ho vybral bez veřejné soutěže.

Výrazně se proti neprůhledné zakázce vymezili jednotliví členové. „Tak nám Ministerstvo dopravy pořídí e-shop na dálniční známky za 400 mil. Kč a ještě k tomu bez výběrového řízení. Bývaly doby, kdy by ministra za takovou věc během pár dnů rozsápali novináři na kusy. Ale to bylo v časech Palerma, že ano,“ uvedl místopředseda ODS Martin Kupka na Twitteru.

„Zaplatit ze eshop pro dálniční známky 400 milionů je šílenost. Žádám ministra i celou vládu o zodpovězení těchto otázek. Nedostanu-li odpovědi, budu ministra Kremlíka i premiéra v této věci interpelovat v PS. Navíc jsem připraven obrátit se v celé věci i na polici,“ napsal poslanec ODS Stanislav Blaha.

Vysvětlení po svém ministrovi bude chtít také Babiš, kterému se nelíbí, že se o zakázce dozvěděl až z médií. „Chci proto od pana ministra, aby na vládu ještě předložil informaci o této zakázce. A v případě IT zakázek to odteď budu chtít od všech ministrů,“ uvedl premiér.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) si za zakázkou na IT systém k dálničním známkám stojí, podle fondu byla její organizace v pořádku. V pondělí představí materiály o ní vládě. Průměrné roční náklady by se v příštích deseti letech měly pohybovat okolo 205 milionů korun. Na páteční tiskové konferenci to uvedl šéf fondu Zbyněk Hořelica.

Se zakázkou mají problém taky koaliční kolegové hnutí ANO. ČSSD bude chtít s ministrem o zakázce mluvit. „Cena je opravdu vysoká, budu se na ní ptát ministra dopravy,“ uvedl pro Echo24 první místopředseda ČSSD a člen podvýboru pro dopravu Roman Onderka.

Podle Kremlíka se vše uskutečnilo tak, jak mělo, a roční úspora proti současnému systému bude 120 milionů korun. Nejde podle něj pouze o e-shop, ale i mobilní aplikaci či call centrum a zabezpečení systému. „Při zadávání se postupovalo podle pokynů Bezpečnostní informační služby. Bezpečnostní prověrku mělo pět firem, které SFDI oslovil a nabídku podaly dvě. Vybraná byla ta levnější,“ řekl Kremlík. Zmínil také, že znalecký posudek konstatoval, že výsledná cena je nakonec nižší než předpokládaná

Stejně mluví také poslanec ANO a předseda podvýboru pro dopravu Martin Kolovrarník. „Není to pouhý e-shop, ale celý komplexní informační systém. Včetně provozu call centra a podobně,“ uvedl pro Echo24. Cena přijde v pořádku i bývalému ministrovi dopravy za ANO Antonínu Prachařovi. „Vzhledem k poměru výběru poplatku a nákladu ano. Je s podivem, že se v této zemi něco podařilo uzavřít a není nutné posouvat účinnost zákona,“ uvedl Prachař pro Echo24.

Hořká pilulka

Jako zvláštní a předraženou hodnotil zakázku také člen sněmovního Podvýboru pro dopravu Lukáš Černohorský (Piráti). Podle něj měl stát zakázku vysoutěžit v klasickém otevřeném tendru, ve kterém mohl dosáhnout nižší ceny. Chybou je podle něj i snaha v systému zavést utajení například u vozidel tajných služeb. Upozornil, že to může být naopak kontraproduktivní.

„Všichni se těšíme, až si budeme příští rok kupovat dálniční známku elektronicky. Ale tohle je hořká pilulka! Poměrně jednoduchý eshop za 400 milionů?!? Ptám se, do které kapsy to budeme všichni platit,“ napsal na Twitter místopředseda TOP 09 Jan Jakob.

S veřejným výběrovým řízením by souhlasil i kandidát na předsedu KDU-ČSL Marián Jurečka. „Je chyba, že se o veřejný tendr nepokusili. Stačilo pouze vyjmout z uveřejnění některé citlivé detaily,“ podotkl. Kromě otevřené soutěže podle něj stát mohl zvolit i cestu tržních konzultací s firmami z oboru, ve kterém by mohl lépe zakázku nastavit a následně získat výhodnější nabídku.

Čtěte také: Šance na zrychlení výstavby Pražského okruhu. Ministerstvo tvrdí, že našlo cestu