ANO se bojí o Prahu. Do kampaně v metropoli nalije až 50 milionů korun
Rozpočet volebních kampaní
Předvolební průzkumy přisuzují hnutí ANO v Praze slabší preference než v případě Pirátů či koalice TOP 09 a STAN. Do kampaně v hlavním městě proto hnutí investuje nemalé množství peněz do reklam a „sousedských večeří“ – celkem utratí až 50 milionů korun. Je to mnohem víc, než kolik strany plánují vložit celkově do celostátních kampaní – tam se strop pohybuje okolo 30 milionů korun.
Poslední průzkum celostátních volebních preferencí, který si Česká televize nechala vypracovat od společnosti Kantar TNS, přisoudil hnutí v hlavním městě pouhých 14 % hlasů (jen o procento víc než ODS), zatímco Pirátům 21 %. Průzkum dále přisuzuje TOP 09 10,5 % a hnutí STAN 9 %. Jelikož kandidují v Praze společně ještě s lidovci, sahají jejich preference až k 20 %.
Neslavné předpovědi jsou pro ANO důvod, proč do kampaní v hlavním městě investovat obrovské peníze. Hlavní manažer hnutí a poslanec Jan Richter potvrdil redakci Echo24, že samotná Praha by měla na kampaně obdržet až 50 milionů korun. Kromě reklam na billboardech, internetu a v tisku nemalou část peněz spolknou také „sousedské večeře“, které hnutí pořádá každý druhý den až do říjnových voleb. Na „volebních hodech“ se pravidelně objevuje kandidát na pražského primátora Petr Stuchlík a občas i šéf hnutí ANO Andrej Babiš.
Do celorepublikových předvolebních kampaní – komunálních i senátních – hodlá hnutí investovat zhruba 150 milionů korun, což je mnohonásobně více, než kolik plánují utratit konkurenční politické strany. Na velkých kampaních nešetřilo ani v minulých letech. V roce 2014 ANO utratilo v komunálních a senátních volbách 65 milionů korun. V loňských volbách do Poslanecké sněmovny nalilo do kampaně zhruba 83 milionů korun.
Největšími konkurenty jsou Piráti
I Pirátská strana vyčlenila na kampaně nemalý rozpočet. „Celorepublikově počítáme s náklady ve výši 9 milionů korun. Jedná se o centrální výdaj, k němu pak ještě přispívají jednotlivá města svými rozpočty. Částka tedy není finální,“ řekla redakci Echo24 mluvčí Pirátů Karolína Sadílková. „Praha počítá s rozpočtem ve výši 3 milionů korun,“ dodala.
ODS počítá s výdaji do 30 milionů korun na kampaň pro komunální volby. Dalších 12 milionů korun půjde do senátních voleb, potvrdila redakci mluvčí občanských demokratů Jana Havelková. Jaká částka půjde na pražskou kampaň, redakce stále zjišťuje, obecně ve větších městech plánuje strana utratit zhruba 3 miliony korun.
ČSSD se výrazně uskromní
Sociální demokraté musejí v letošních kampaních šetřit. Podle mluvčího ČSSD Petra Vurbse strana utratí částku do 10 milionů korun, regionální buňky se z větší části budou muset spolehnout na vlastní zdroje. V roce 2014 mělo ČSSD na kampaně ke komunálním a senátním volbám rozpočet 60 milionů korun.
KDU-ČSL vloží do pražské kampaně pouze jeden milion korun. Dalších 1,2 milionu korun půjde na komunální volby. Nejvíce peněz utratí za senátní volby. „Z ústřední kanceláře se vyčlenilo pět milionů korun,“ upřesnila redakci Echo24 mluvčí KDU-ČSL Denisa Morgensteinová. Další peníze si musí regionální buňky sehnat samy, jak je to u většiny kandidujících stran.
O hlavní město svede boj také TOP 09. „Do kampaně na pražský magistrát dává strana 3 miliony korun, pro jednotlivé městské části pak 490 tisíc korun,“ napsala mluvčí TOP 09 Lenka Brandtová. Zhruba 5,5 milionů korun půjde do kampaně ke komunálním volbám, 3 miliony pak k prezentaci před senátními volbami.
Starostové a nezávislí investují do pražských voleb 5 milionů korun. „Dalších 12,5 milionů vloží do komunálních voleb a 2,5 milionu do senátních voleb. Celkové rozpočty budou ještě navýšeny o dary, které si kandidáti seženou sami,“ řekl redakci Echo24 mluvčí Starostů a nezávislých Tomáš Pergl.
Výdaje na kampaň ke komunálním volbám nejsou zákonem nijak omezeny. V případě voleb do Senátu může každý kandidát utratit v prvním kole dva miliony korun, ve druhém kole pak další půlmilion. Pro kampaně do Poslanecké sněmovny je stanoven limit 90 milionů korun.