Schillerová razí zdanění leteckých paliv. Letenky zdraží, aerolinky můžou krachovat, varují ekonomové
ZDANĚNÍ PALIVA
Šéfka státní kasy Alena Schillerová (za ANO) překvapila svým výrokem o tom, že podporuje zdanění leteckého paliva. Tím se tak postavila na stranu Evropské komise (EK) a některých evropských zemí, které po této ekologické dani dlouhodobě volají. Ministryně financí mluví o neopodstatněné daňové výjimce, proti které je třeba bojovat. Ekonomové se ale shodují na tom, že zavedení daně by se výrazně projevilo ve zdražení letenek. Pandemií zasažené soukromé letecké společnosti by to navíc ještě více poškodilo, některé by to mohlo dokonce existenčně položit. Ze strany státu by se také podle některých názorů mohlo jednat o cílené nadržování „národním“ aeroliniím.
Schillerová svůj záměr podpořit zdanění leteckých paliv oznámila po jednání ministrů financí členských zemí EU v Lisabonu. „ Dohodla jsem se Igorem Matovičem (slovenský šéf financí, pozn. red.), že společně podpoříme záměry Evropské komise v oblasti energetických daní. Konkrétně zrušení povinného osvobození leteckého benzínu od spotřební daně, což je typickým příkladem neopodstatněné daňové výjimky, proti kterým musíme bojovat. Tím spíše, když jsou spojené s negativními externalitami, jako jsou emise oxidu uhličitého poškozující naše životní prostředí,“ uvedla Schillerová na svém Instagramu.
Ministryně tím tak podpořila EK, která se chystá tuto ekologickou daň navrhnout, a poměrně nečekaně se tak postavila na stranu zelené politiky snižování oxidu uhličitého kvůli znečišťování ovzduší. Velkými podporovateli zavedení daně jsou například Nizozemsko a Francie. Na změnách v daních se však musí státy unie shodnout jednomyslně.
Letecké palivo je doposud od spotřební daně osvobozeno, což je mnohými kritiky považováno za neoprávněnou výhodu leteckých společností oproti jiným typů dopravy. Na aerolinky kvůli chybějící dani podle nich není vyvíjen dostatečný tlak, aby emise oxidu uhličitého snižovaly. Argumentem je také to, že by se v případě zdanění na některé kratší cesty více využívala ekologičtější vlaková doprava.
Aerolinky se ale logicky obávají toho, že by daň přispěla ke znatelnému zdražení letenek. Jejich obavy pak potvrzují i někteří ekonomové. Ti připomínají i to, že nyní v době koronavirové pandemie není vhodný čas pro zavádění ekologické daně.
Letenky citelně zdraží, cena paliva je pro některé lety stěžejní
„Letecká přeprava patří mezi pandemií nejvíce postižená odvětví. Mnohé společnosti jsou v existenčních problémech, nyní proto určitě není vhodná doba rušit dlouholetou daňovou výjimku, která tomuto odvětví pomáhá. Navíc zdanění leteckého paliva by v konečném důsledku zvýšilo ceny letenek, což by poškodilo zákazníky leteckých společností,“ uvedl pro deník Echo24 hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Někteří ekonomové varují před tím, že někteří nízkonákladoví přepravci by kvůli tomu mohli i zaniknout. „Ta výjimka nemá žádnou oporu v ekonomické teorii. Samozřejmě zvýšení daní na trhu s relativně nízkou konkurencí nakonec zaplatí z většiny spotřebitelé. Některé nízkomaržové spoje či celé společnosti by to mohlo i položit. U nejčastějšího letu Praha-Londýn tvoří palivo zhruba 15 procent ceny letenky, u některých nízkonákladových letů i mnohem více, ty by tak zdražily ještě významněji,“ domnívá se ekonom platební instituce Roger Dominik Stroukal v reakci pro Echo24.
Cena paliva je pro low-costové aerolinky stěžejní, ceny letenek se od ní primárně odvíjejí. „Například společnost Easyjet za velkou část svého úspěchu uplynulých let vděčí tomu, že kdysi uzavřela výhodné forwardové kontrakty na palivo a mohla tak létat levněji,“ uvedl pro Echo24 hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň.
Bartoň také mluví o tom, že může kvůli vyšším cenám způsobeným pandemií létat méně lidí. „Ceny i náklady nutně porostou i bez daně, lidé tak budou létat méně a uhlíková stopa může klesat. Opět jde jen o fázový posun. Když něco dělat s uhlíkovou stopou, tak na vrcholu konjunktury, ne nyní, když jsme na minimu využití kapacit,“ vyjádřil se.
Z pohledu soukromých leteckých společností by se dokonce mohlo jednat o „útok“ na ně ze strany státu. „Lze to brát jako útok na skutečné soukromé low-costové aerolinky a nadržování národním aerolinkám, kterým daň z paliva nakonec státy vykompenzují zvýšením či prodloužením dotací,“ dodal Bartoň.
V Česku nápad většího zdanění letecké dopravy podporují tradičně Piráti. Ti už před dvěma lety sdíleli petici, která vyzývali EK, aby členským státům zavedení ekologické daně navrhla.