Ne Tesla, ale Nikola. Nový vyzyvatel Muska, společnost Nikola, přichází s vodíkovým Jezevcem
AUTOMOBILY BEZ EMISÍ
Společnosti Tesla známého podnikatele Elona Muska se na trhu s bezemisními automobily rýsuje nová konkurence. Společnost Nikola Motor Company pojmenovaná rovněž po srbsko-americkém vynálezci Nikolovi Teslovi totiž na začátku týdne oznámila blízké otevření rezervací pro svůj bezemisní truck Badger podobný Muskovu Cybertrucku. Minulý týden Nikola Motor rovněž debutovala na burze a od té doby zaznamenala senzační růst akcií o více než 100 procent. Tržní hodnota společnosti poté v pondělí na burze překonala hranici 26 miliard dolarů.
Společnost Nikola Motor minulý týden debutovala na trhu Nasdaq díky fúzi se společností bez podnikatelského plánu VectoIQ Acquisition. Ačkoli Nikola letos počítá s nulovými výnosy a první miliardu ročně plánuje až v roce 2023, akcie za posledních několik dní posílily o 104 procent.
Datum otevření rezervací pro truck Badger (česky Jezevec) zveřejnil v pondělí zakladatel a výkonný ředitel společnosti Nikola Motor Trevor Milton. „Rezervace na nejdrsnější bezemisní truck otevíráme 29. června,“ napsal Milton na svém twitteru.
„Cílem číslo jedna je pro společnost Nikola stabilní růst v čase,“ uvedl Milton. Podle něj za růstem ceny akcií může být několik faktorů – jako příklad citoval i svůj tweet, že firma zahájí příjem rezervací na svůj pickup Badger.
Od Tesly se Nikola liší třeba i tím, že nevyvíjí pouze automobily s elektrickým pohonem, ale zapojuje také vodíkové palivové články. Jejich výhodou je rychlá doba nabíjení podobná například běžnému doplňování nádrže u automobilů se spalovacím motorem. Nikola také plánuje vybudovat potřebnou infrastrukturu pro podporu sítě čerpacích stanic na vodíkové palivo.
Osmatřicetiletý Milton založil společnost Nikola před pěti lety. Celková ztráta firmy od té doby do konce loňského roku činila 188,5 milionu dolarů. V příštím roce plánuje začít dodávat svůj elektrický tahač Tre. Následovat mají v roce 2023 dva další modely s vodíkovým pohonem.
S akciemi firmy Nikola se začalo obchodovat na burze díky takzvané reverzní fúzi s firmou VectoIQ Acquisition, s jejímiž akciemi se na burze obchoduje. Soukromé společnosti využívají taková převzetí k tomu, aby jim to pomohlo obejít zdlouhavý a složitý proces vstupu na burzu. Šéfem VectoIQ je Steve Girsky, bývalý místopředseda automobilky General Motors, který ji pomáhal vyvézt z bankrotu.
Na konci loňského roku měla Nikola v hotovosti 86 milionů dolarů. Před vstupem na burzu získala soukromý kapitál více než 500 milionů dolarů, mimo jiné od CNH Industrial, výrobce náklaďáků propojeného s italskou miliardářskou rodinou Agnelliových. CNH rovněž loni investovala do Nikoly částku 100 milionů dolarů.
Nikola plánuje postavit závod ve Phoenixu a začít s výrobou nákladních aut v roce 2021. Očekává, že plné kapacity výroby 30.000 aut na vodíkový pohon ročně dosáhne do roku 2027, o rok později už by firma chtěla pravidelně vyrábět také 15.000 elektrických vozů.