Chtít po nás nájmy je nemravné. Dopadne na nás krize, říká jednatel obchodů Pierre Cardin
Odklady nájmů
Je nemravné chtít nájem v době, kdy do obchodů nemohou ani sami nájemci. Myslí si to jednatel společnosti provozující prodejny Pierre Cardin Karel Hromádka, který navíc upozorňuje, že na oblast módy dopadne tvrdá rána i po zmírnění restrikcí ze strany vlády. Obchody jsou totiž navázané na zahraniční dodavatele, kteří se také potýkají s celosvětovou koronavirovou krizí.
Jak na vás celá krize dopadla?
Společnost Pierre Cardin se spíše zaměřuje na luxusnější sortiment, takže nemáme možnost prodávat zboží přes e-shop. U nás by si někdo mohl těžko vybrat košili přes internet, tedy jak velikost, tak materiál. Pokud se ptáte na to, jak nás to postihlo, tak velmi. Ze dne na den jsme se ocitli bez cash flow a bez podpory.
Jak se díváte na pomoc od státu. Jsou pro vás jak půjčky, tak kurzarbeit přijatelným řešením?
Program Antivirus nám určitě částečně pomůže. Chápeme, že stát nemůže všechno vzít na sebe. Plně tedy respektujeme, že si zátěž musíme rozdělit. Státu sice musíme platit odvody, je to pořád lepší než žádná pomoc. Je otázka, co bude po nouzovém opatření a v době, kdy se obchody znovu otevřou. Předpokládáme, že tržby ve velkém množství nebudou a pomoc by měla přijít i v tomto období. Z pohledu i ostatních firem může dojít k propouštění i po všech restrikcích ze strany státu.
Půjčka ale naopak ničemu nepomůže. To by pouze pomohlo pronajímatelům, kteří s námi i takto jednají. Jejich jediná komunikace je většinou taková, abychom se chovali podle smluv a platili ve stejné výši, jako když v ostrém provozu tvoříme zisk.
Jak by podle vás vypadal optimální scénář, který by s nájmy vašim obchodům pomohl?
V každém případě je velké téma stávajícího fixního nájemného, jehož výše byla sjednána v době před vypuknutím pandemie, které bychom podle nás neměli platit. Pronajímatelé by měli v těchto složitých časech přistoupit na takzvané obratové nájemné, což představuje spravedlivou variantu pro stranu nájemce a pronajímatele, protože výše nájmu je stanovena na základě obratů dosažených v prodejně. Na trhu jsou totiž firmy, které mohou částečně prodávat a na druhé straně omezené a uzavřené společnosti. Pokud je provoz uzavřený a není to vinou provozovatele, tak by nájemné mělo být nula. Pokud by se měl někdo s někým dělit, tak je prostor k jednání. Obchodní centra ale posílají faktury a tváří se, že se nic neděje. Měli bychom s centry znovu otevřít smlouvy a nastavit nové podmínky.
Máte už nějaké ohlasy, že by stát či pronajímatelé chtěli s vámi jednat?
Zatím se nikdo s námi bavit nechce. Pouze jeden subjekt, který je velmi vstřícný. To je pouze světlá výjimka, jinak ostatní dělají mrtvého brouka.
Jak vidíte výhled do budoucna? Kdy počítáte s tím, že se vše zaběhne do normálních kolejí?
Minimálně to vidím na dvanáct měsíců. Restrikce se zřejmě začnou uvolňovat těsně před prázdninami a i když všichni říkají, že nikam nepojedou, tak kupní síla nebude rozhodně na dřívější výši. Otázkou také zůstává, jestli budeme mít vůbec co prodávat. Pokud uvedu příklad, tak bunda je sice ušitá v Německu ale oni jsou závislí na dodávkách z Itálie či Pákistánu. I když se lidé budou vracet do obchodů, tak je právě problém v dodávkách a současných podmínkách v jednotlivých zemích.
Proběhl návrh o odložení nájmů za tři měsíce. To vám pomůže?
Podle nás je nemravné nechat si vůbec účtovat nájem za zavřené obchody. Na tři měsíce ano, ale poté se to stane krokem, který nikam nevede. Do té doby by se musela celá koronavirová krize kompletně vyřešit a těžko budou lidé nakupovat tolik, co předtím. Pořád se ale jedná o odklad, kdy se současný problém pouze posune na pozdější dobu. Nájmy jsou už v dnešní době velmi napjaté a jsou nastaveny velmi vysoko. Nejedná se ale jenom o nájem ale také marketingový poplatek. Obchodní domy vám navíc přeprodávají úplně všechno, včetně internetového připojení, elektřinu, vodu i chladný vzduch. Nechci naříkat, podmínky jsou tvrdé, přesto se nacházíme ve výjimečné situaci, kde by pomohl dialog u jednacího stolu. Všichni bychom měli slevit ze svých nároků a přehodnotit znovu smlouvy. Ve výsledku na to mohou doplatit obchodní centra. Svým přístupem, kdy nejsou schopni reagovat na negativní vnější vlivy, budou odrazovat další možné nájemce.