Když se crossover udělá dobře. Kia XCeed
Kia nedávno rozšířila nabídku v segmentu nižší střední třídy, když na základě dlouhodobě úspěšného modelu Ceed předvedla crossover XCeed. Vyzkoušeli jsme verzi s turbobenzinovým motorem 1.5 T-GDi.
I když s výchozím modelem sdílí platformu a shodný rozvor kol (2650 mm), tak XCeed si zaslouží v hierarchii značky vlastní pozici. Karoserie je přepracovaná a o 85 mm delší než v případě hatchbacku. Proporce změnily i delší kapota či nové zadní dveře a nárazníky. Kolem dokola vozu najdeme ochranné plasty, ale v praxi jsou spíš jen okrasné. Každopádně vůz stojí výš nad asfaltem, světlá výška činí v případě použití osmnáctipalcových kol slušných 184 mm (proti 140 mm běžného Ceedu).
Do terénu ale crossover prakticky nepatří už z jednoduchého důvodu – v nabídce není pohon všech kol, všechny verze jsou standardně vybaveny pohonem přední nápravy. Znalci asi již tuší, že pod kapotou jsou umístěny motory napříč – ať už základní litrový zážehový tříválec, nebo čtyřválce o objemu 1,5 a 1,6 litru značené jako GDi, nebo vznětový čtyřválec 1,6 CRDi, samozřejmě také přeplňovaný. Nechybí ani MHEV vznětová varianta či PHEV zážehový model.
Otestovali jsme vůz s čtyřválcem 1,5 litru GDi, který má výkon 160 koní a 253 Nm točivého momentu (nejsilnější verzí je 1.6 GDi s výkonem 204 k). Při provozní hmotnosti kolem 1,5 tuny i verze s „jednapětkou“ pokoří rychlost 100 km/h za 9 s a maximální rychlost činí 208 km/h. Pro normální, použitelný crossover průměrné hodnoty. Motor vyniká příjemně sytým, ale dobře upozaděným zvukovým projevem i chutí do otáček. Převodovka celkem slušně reagovala na podněty a ani při rozjezdech z místa nevykazovala zbytečnou prodlevu.
Podvozek a řízení vozu byly naladěny konzistentně, díky čemuž se XCeed zcela přirozeně a neutrálně pohyboval silnicí. Jediné trochu nepříjemné rázy se kvůli velkým kolům ozývaly při přejezdech rolet a krátkých nerovností. I když měl XCeed možnost volby jízdního režimu, nepocítili jsme nutnost ji využívat. Sportovní režim držel zbytečně vysoké otáčky a k celkově pohodovému stylu úplně nepasoval. Elegance a celková přívětivost vozu spíš evokovala normální jízdní styl s občasnou lehkou dravostí při jistých průjezdech zatáček nebo využití točivého momentu motoru pro bezpečné předjetí. Taková jízda pak znamenala spotřebu příjemných 6,5 litru na 100 km, což je téměř jako odhad výrobce.
Vnitřní prostor působí svěže, s dobrou úrovní ovladatelnosti všech prvků – kombinace tlačítek a dnes již prakticky nutného centrálního displeje (který opět trochu nehezky trčí z palubní desky, klidně bychom se ho vzdali) umožňovala celkem nerušené ovládání vozu. Samozřejmě s nutností vypínat start/stop systém a držení v pruzích (tlačítky). Po několika dnech ježdění v různých podmínkách nám jako nejlepší popis interiéru přijde sousloví nerušivě příjemný. Sedadla, přehled o dění kolem, pozice za volantem, odkládací prostory, komfort ovládání – to vše má XCeed nastaveno příjemně civilizovaně, evropským způsobem. Výhled dozadu je možná trochu horší, ale snadno pomůže kvalitní couvací kamera. Pochvalu zaslouží i přehledná a rychlá navigace.
Na zadních sedadlech není místa na rozdávání, ale dvě běžné dospělé postavy se přesunou v pohodě. Pod víkem najdeme zavazadlový prostor o objemu 426 litrů, sklopením opěradel zadních sedadel ho lze zvětšit až na 1378 litrů. V rámci třídy dostatečné, i když elegance splývavé karoserie zřejmě trochu místa ubrala. Ale nevadí, jezdit hezkým autem je přece také důležité.
Kolik může crossover nižší střední třídy stát? Základní verze s tříválcem (nedoporučujeme) vyjde na 459 980 Kč, testovaný model ve verzi Black Edition a motorem 1,5 GDi (160 k) na 654 980 Kč. Příplatkem byl pouze paket Premium (lepší audio, displej 12,3 palce, bezklíčkový přístup atd.) za 33 000 Kč a hezká metalíza za 18 000 Kč), celková cena dosáhla na částku kolem 700 000 Kč. Takže vlastně normální cena za normální auto.
Plusy:
Příjemný motor, interiér, celková přívětivost.
Minusy:
Osmnáctipalcová kola, výhled dozadu.