Pražské vodovody a kanalizace investují do ekologie. Podnik koupil nový recyklační vůz

PRAHA INVESTUJE DO EKOLOGIE

Pražské vodovody a kanalizace investují do ekologie. Podnik koupil nový recyklační vůz
Domov

Echo24

Vozový park Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) se rozšířil o recyklační vůz na vysokotlaký proplach a čištění kanalizace Kaiser ECO na podvozku Scania s pohonem na bioCNG. V této kategorii se jedná vůbec o první vůz ve střední Evropě, který významně šetří životní prostředí.

„Jsme velmi rádi, že PVK můžou jako první využívat nejmodernější technologii. Od nákupu vozu si slibujeme úsporu provozních nákladů a výrazně nižší zátěž životního prostředí v hlavním městě,“ řekl tento týden na předání vozu generální ředitel PVK Petr Mrkos. V příštím roce plánuje PVK vyrábět bioCNG v Ústřední čistírně odpadních vod.

Nový vůz s pohonem má oproti běžným vozidlům nižší provozní náklady, načerpá větší množství nečistot a navíc vyprodukuje méně emisí.

„Jsem rád, že klimatický závazek hlavního města Prahy o snižování emisí CO2 nám pomáhají naplňovat i naše městské firmy. O to víc mě těší, že Pražské vodovody a kanalizace jsou první ve střední Evropě, kdo bude pro provoz takového vozidla využívat bioCNG,“ upozorňuje náměstek pražského primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček.

„V současné době nám v Praze jezdí spousta vozů na naftu a ovzduší není dobré. Toto auto nám pomůže nejen s tím, že budeme čistit kanalizaci novou technologií, ale bude šetřit také vodu, energii a zlepšovat životní prostředí. Mělo by ušetřit přibližně deset tun CO2, které nebudou vypuštěny do ovzduší," dodává Hlubuček.

Foto: Recyklační vůz/PVK

O více než polovinu škodlivin méně

Nový vůz do pražského ovzduší vypustí o 58 procent škodlivin méně než auto s naftovým motorem. Kanalizaci čistí vysokým tlakem vody, přičemž špinavou vodu si samo v zásobníku vyčistí a nemusí tak několikrát za den jezdit k hydrantu pro čistou vodu. Tímto způsobem musí PVK čistit kanalizaci zejména v místech s nižším spádem.

„Oproti běžným modelům navíc zvládne nový čistící vůz odvézt až dvojnásobek nečistot. Pokud se osvědčí, uvažujeme o zakoupení dalších kusů,“ uvádí Petr Mrkos.

Do 4 let jenom na plyn

Recyklační vůz stál zhruba 13 milionů korun a byl hrazen z investičních prostředků PVK. Provoz plynového vozu je dokonce až o třetinu levnější než naftového, jeho pořízení je ale o milion korun dražší.

„Vozidlo má sice vyšší investiční náklady, nicméně náklady se nám díky tomu, že bioCNG je cenově příznivější brzy vrátí. Postupně proto převádíme celý vozový park na bioplyn. Do 4 let chceme, aby všechna auta PVK byla na plynový pohon,” dodává Petr Mrkos.

PVK navíc plánuje do blízké budoucnosti využívat vlastní bioCNG z Ústřední čistírně odpadních vod. V současné době se zde z bioplynu vyrábí elektřina, ale již příští rok začne výstavba jednotky umožňující úpravu bioplynu na bioCNG. Plánovaná pilotní jednotka má ročně vyrobit 600 tun bioCNG, což pokryje spotřebu až 75 vozidel. PVK tak plně naplní princip cirkulární ekonomiky. Vozidla budou poháněna na ekologické bioCNG a navíc z vlastních zdrojů.