Mýtu v Praze se nevyhneme. Je to nejekologičtější, říká náměstek primátora Hlubuček
kvalita vzduchu
Vjezd do centra Prahy se může řidičům v příštích letech prodražit. Podle pražského náměstka pro životní prostředí Petra Hlubučka (STAN) je zavedení mýta nevyhnutelné. V koalici ale přitom o takto odvážném plánu nepanuje shoda a lídr Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil upozorňuje, že TOP 09 je rozhodně proti. V zastupitelském klubu to přitom také nedávno vřelo kvůli jinému Hlubučkově plánu, a to na zákaz vjezdu do centra města.
Za ideovými střety v koalici stojí právě častá Hlubučkova snaha zásadně omezovat automobilovou dopravu v hlavním městě. „Praha se nevyhne zavedení mýta. Je to nejekologičtější prvek, který může zavést,“ řekl náměstek pro Hospodářské noviny.
Snaží se tím způsobem řešit kvalitu vzduchu v Praze. „Zavedení mýta pro vysokoemisní vozidla je jediný nástroj, jak zlepšit kvalitu vzduchu v Praze, který je z 80% znečištěn právě automobilovou dopravou a jeho kvalita je tak druhá nejhorší v republice,“ uvedl Hlubuček pro Echo24.
„Podle zahraničních příkladů dojde nejen ke zlepšení čistoty vzduchu, ale klesne také množství individuální automobilové dopravy o 20-30%. Tím se mimo jiné zlepší i průjezdnost městem. V současné době se finalizuje studie proveditelnosti, které odpoví na řadu otázek spojených se zavedením mýta. Až bude hotová, projednáme ji v koalici a zjistíme, jaká jsou stanoviska jednotlivých stran,“ dodal.
Náměstek o záměru zavést mýto mluví dlouhodobě. Ale z úst lídra Spojených sil pro Prahu, kam spadá i Hlubuček, zní naopak, že mýto nemůže být zavedené, dokud nebudou dokončeny pražské okruhy. „Za nás to stále platí. My bychom byli rádi, kdyby tahle koalice začala trochu víc stavět a investovat do dopravní infrastruktury, místo abychom zaváděli nějaká mýta. Pan Hlubuček má svůj pohled na věc, který je výrazně levicovější, než máme my. Více podporuje různé restrikce a omezení občanů. Ale v koalici to není domluvená věc. My s žádným mýtem, které by zkomplikovalo život Pražanům, nesouhlasíme,“ řekl Pospíšil pro Echo24.
„Upozorňuji, že od té doby, co to pan Hlubuček vypustil do médií, neproběhla žádná debata a to ani v klubu Spojených sil, ani na koaliční úrovni. Beru to jako jeho soukromý názor. My bychom nepodporovali žádné mýto pro Pražany bez dobudování okruhů,“ dodal.
Že se ale jednou bude muset mýto skutečně zavést, přiznával také primátor Zdeněk Hřib (Piráti). „Zavedení mýta není v tomto volebním období určitě na stole. Někdy v budoucnu k němu bude nutné přikročit, protože je to dle EIA podmínka kolaudace tunelu Blanka. Bude proto zpracována multikriteriální studie podmínek zavedení mýta po stránce ekonomické, ekologické, dopravní i právní. Z toho teprve vyplyne návrh dalšího postupu a časového horizontu o kterém se povede diskuze,“ uvedl Hřib již dříve pro Echo24.
„Ažbudeokruhismus“
Hlubuček se s Pospíšilem neshodl ani v otázce uzavření centra Prahy pro auta, se kterým magistrát na konci loňského roku experimentoval. Argumentace Pospíšila i opozice byla stále stejná, a to že se nejdříve musí dostavět okruhy. Tento argument se ale Hlubučkovi zjevně nelíbil a pustil se do boje s takzvaným „ažbudeokruhismem“.
„Uzavírku Smetanova nábřeží a Malé Strany využíváme mimo jiné i k měření míry znečištění ovzduší. Sbíráme argumenty pro to, abychom jednou pro vždy skoncovali s ‚ažbudeokruhismem‘ při zavádění nových dopravních opatření v Praze,“ napsal Hlubuček vloni v listopadu na Twitter. Podobně reaguje i na požadavek okruhů pro zavedení mýta. „Zavedení mýta není nijak navázáno na dokončení okruhů – to říká i studie mobility. Mýto pro vysokoemisní vozidla nezakazuje nikomu vjet do centra Prahy. Pokud však znečišťuje ovzduší, tak za to zaplatí,“ řekl pro Echo24.