Influencerka Šulcová brání svá videa k očkování. S vládou to nemá nic společného, říká

KRITIZOVANÁ KAMPAŇ

Influencerka Šulcová brání svá videa k očkování. S vládou to nemá nic společného, říká
Influenceři Jakub Gulab a Anna Šulcová s ministrem zdravotnictvím Janem Blatným (za ANO). Foto: Úřad vlády ČR
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Není pravda, že nám někdo z vlády rozmlouval kampaň, jak tvrdí premiér Andrej Babiš (ANO), řekli influenceři Anna Šulcová a Jakub Gulab v rozhovoru pro DVTV. Ti měli mít na starost osvětovou kampaň k očkování ve spolupráci s úřadem vlády, hned po prvních videích se ale na ně snesla velká vlna kritiky. Společně s Gulabem si stojí za tím, že odvedli nejlepší práci a zdarma, zároveň ale odmítají, že by celá kampaň měla něco společného s vládou. Půlmilionový rozpočet na propagaci na sociálních sítích, kterou uvádí vládní smlouva, nakonec nebude využit.

„Ahoj, ráda bych vám ukázala prostory Strakovy akademie, ve které sídlí vláda České republiky v čele s předsedou vlády,“ říká v úvodním videu Šulcová, který měl sloužit k propagaci vládního účtu na TikToku. Ta ale v rozhovoru odmítá, že by video bylo součástí jakékoliv kampaně. Jeho publikováním chtěli influenceři dle svých slov přiblížit lidem činnost vlády, mnozí ale video kritizují s tím, že se z něj v tomto kontextu nedozvěděli nic a spíš vyzní jako nadšená exkurze zavřenými prostory Strakovy akademie. Samotné video nakonec tvůrci skryli.

Postupně se vršily další kritické reakce i na videa, která souvisela s vyvracením dezinformací k očkování – na sociálních sítích je autorům kampaně vyčítána forma výstupů. K výsledné podobě videa se vyjádřil i hlavní epidemiolog IKEM Petr Smejkal. „Milí přátelé. Přestože velmi vítám a podporuji všechny snahy o potírání dezinformací o očkování, jsem hodně rozpačitý z výsledné podoby kampaně Anny Šulc a Jakuba Gulaba – jakkoli oceňuji jejich nadšeni pro věc. Neměl jsem ani trochu ponětí, že k té krátké odborné části budou nějaká úvodní videa se ‚Strakovkou‘ , okno pana premiéra – nebo Tikťok… Pomohu vždy rád, ale celou dobu epidemie se vyslovuji za striktní oddělení politiky a odborné stránky věci, držme se toho,“ napsal na svůj facebookový profil.

Smejkalova slova ale podle autorů vychází z nepochopení. „Tahle reakce vznikla na základě toho, že bohužel ve čtvrtek večer vznikla velká dezinformace, že video o Strakově akademii je součástí kampaně. Není,“ obhajovala se Šulcová. Na dotaz, zda za tím nestojí nešikovnost na straně influencerů ve výsledné komunikaci, odpověděl Gulab, že jde o věc, kterou by nyní přehodnotili a udělali jinak.

Kritizována je i skutečnost, že tvůrci spolupracují s vládou, přestože se k postavě Andreje Babiše třeba Gulab v minulosti vyjadřoval negativně. Některé příspěvky na adresu současného premiéra jsou již smazány, což influencer zpětně uznává, že dělat neměl. „Byla to moje špatná zkušenost, měl jsem to tam nechat. Bál jsem se, aby to lidé potom nevytahovali, ale už to bylo vytažený,“ dodal.

Oba autoři kampaně ale odmítají, že by videa sloužila jako reklama pro vládu jako takovou. „Tohle je čistě apolitický záměr, který jsme měli. Není to žádná vládní kampaň, nemá to nic společného s vládou ani vládní stranou,“ uvedli v DVTV. Kritici ale dodávají, že stále zůstala nezodpovězena otázka, proč tedy vůbec vzniklo video ze Strakovy akademie, pokud nemá nic společného s osvětovou kampaní, a proč vznikl vládní TikTok v režii Šulcové a Gulaba, pokud neměli v plánu spolupracovat s vládou jinak než na výměně kontaktů.

Že nejde o politickou kampaň, zdůraznil premiér Babiš ve svém videoprohlášení. Zároveň dodal, že se jim vláda snažila rozmluvit spolupráci s tím, že se na ně kvůli tomu snesou kritické reakce. „Udělali chybu, že natočili video na úřadu vlády. My jsme to nechtěli, já jsem je upozorňoval, znám, co dokáže nenávist Twitteru i dalších,“ řekl Babiš. Na dotaz moderátora Martina Veselovského, zda se někdo z úřadu vlády snažil influencerům rozmluvit natočení videa, ale Šulcová uvedla, že ne.

Sérii sedmi videí vytvořili Šulcová a Gulab, úřad je bude zveřejňovat na sítích Instagram, Twitter, Facebook, Youtube a TikTok do poloviny února. Kromě zmíněného epidemiologa Smejkala v dalších videích účinkují viroložka Ruth Tachezy, imunolog Zdeněk Hel, bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula, primářka Hana Roháčová či ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). Na propagaci kampaně nejen na TikToku, ale i zbytku sociálních sítích mělo jít půl milionu korun, v reakci na negativní reakce nakonec ze smlouvy s vládou sešlo a výstupy se budou šířit bezplatně.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články