Válka ničí Škodu Auto. Narušila dodávky dílů a ohrozila její druhý největší trh

PROBLÉMY AUTOMOBILKY

Válka ničí Škodu Auto. Narušila dodávky dílů a ohrozila její druhý největší trh
Škoda Auto znovu nemůže vyrábět naplno Foto: Shutterstock
1
Domov

Ladislav Šustr

Největší automobilka v České republice Škoda Auto se setkává v posledních dvou letech s problémy. Závod totiž nově musí omezovat výrobu kvůli chybějícím dílům, jejichž dodávky narušil ozbrojený konflikt na Ukrajině. Právě tam se nacházejí subdodavatelé, kteří dodávají automobilce část komponentů. Kvůli válce také přerušil výrobu škodovek partner Škody Auto na Ukrajině. Ruský trh je pro automobilku druhý největší.

Mladoboleslavská automobilka musí v těchto dnech omezit svou výrobu. Důvodem je invaze ruských vojsk na Ukrajinu, která způsobuje problémy některým českých podnikům. Do nich nyní patří i největší český průmyslový podnik. Kvůli potížím s dodávkou dílů musí automobilka omezit například výrobu elektrického SUV Enyaq iV.

Podle tiskové zprávy Škody Auto se nyní snaží podnik najít vhodné alternativy. Kromě toho se však komplikuje situace i na samotné Ukrajině. Zastavila se produkce i v závodech, kde se vyrábí vozy Superb, Kodiaq, Karoq a Fabia Combi. Výrobu zajišťuje obchodní partner automobilky Eurocar a vozy jsou určeny pouze pro ukrajinský trh.

Kromě současných výpadků v dodávkách dílů se však společnost chystá také na dopad po sankcí uvalených na Rusko. Škoda také očekává propad prodejů na Ukrajině i v Rusku. Pro společnost je ruský trh totiž velmi důležitý. Jen v loňském roce se jednalo o druhý největší trh vůbec. Škoda do Ruska v roce 2021 dodala přes 90 tisíc vozů. Úspěšnější byla jen v Číně, kde prodala 176 tisíc vozů.

Pro Škodu Auto by se jednalo o další problém za dva roky složitého provozu. V březnu roku 2020 totiž musela automobilka zavřít poprvé svou výrobu kvůli příchodu koronaviru. Tehdy se jednalo o zásah přímo do srdce českého průmyslu, které táhnou právě závody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Tehdy se hovořilo že pouhý výpadek na dva týdny bude znamenat, že se ekonomika dostane do recese. Firma je totiž větší než polostátní ČEZ a holding Agrofert dohromady.

Výroba se poté rozjela, přesto i přes výpadky nakažených zaměstnanců přišla další rána. Postupné uvolňování restrikcí v jednotlivých státech totiž přineslo velkou poptávku po čipech do různé elektroniky nebo právě do automobilů. Nastal tak velký nedostatetek a čipy se rázem staly vzácným zbožím. Odboráři ve Škodě Auto upozorňovali již na začátku června loňského roku, kdy kvůli nedostatku čipů musela být rušena řada směn, zejména těch přesčasových. Podle odborů se tak jednalo o nejtěžší chvíle od spojení Škody s koncernem Volkswagen.

Výroba se v létě loňského roku musela částečně pozastavit ještě jednou. Kromě čipů totiž došlo také k výpadku dodávek některých dílů. Zastavily se svařovny, montáže či lakovny.

Jakékoliv zastavení nebo omezení výroby se následně promítá do celé české ekonomiky. „Škodovka je natolik významná, že zastavení byť jen části výroby je nepříjemné pro celou ekonomiku. Bude to mít určitě vliv na snížení hrubého domácího produktu. A to rozhodně není dobrá zpráva. Zejména proto, že výroba kvůli koronavirové krizi v předloňském roce stála,“ řekl dříve pro Echo24 hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.